Στο έλεος πλημμυρικών και άλλων φυσικών φαινομένων βρίσκεται η υπερσύγχρονη Εγνατία Οδός αλλά και πολλέςπεριοχές της Κεντρικής Μακεδονίας, την ώρα που οι κάτοικοι της Βόρειας Ελλάδας έχουν «χορτάσει» απόπρογράμματα, περιμένοντας απτά αποτελέσματα σε επίπεδο έργων.
Αυτά τόνισε ο
πρόεδρος του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), Τάσος Κονακλίδης, σε εκδήλωση που διοργάνωσε το επιμελητήριο για τα αντιπλημμυρικά έργα.
Ο κ. Κονακλίδης είπε ότι, στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού, το επιχείρημα «δεν υπάρχουν λεφτά για να γίνουν τα έργα» δεν είναι αποδεκτό ούτε καν ως δικαιολογία και σημείωσε πως, δεδομένου ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα έχουνπάψει πλέον να είναι ακραία κι έχουν γίνει συχνά, πρέπει να γίνει προσεκτικός απολογισμός του τι έχει σχεδιαστεί και ολοκληρωθεί μέχρι στιγμής στην Εγνατία Οδό, την περιφερειακή τάφρο της Θεσσαλονίκης και στα έργα αρμοδιότητας της ΕΥΑΘ ΑΕ.
180 εκατ. ευρώ
Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, τόνισε ότι το υπουργείο προώθησε το επιχειρησιακό σχέδιο για την αντιπλημμυρική προστασία της Θεσσαλονίκης, το οποίο περιλαμβάνει τα έργα του σχεδίου του 2003 που δεν έγιναν, καθώς και πρόσθετα έργα που κρίνονται αναγκαία. Ο προϋπολογισμός είναι περίπου 180 εκατ. ευρώ κι έχει χρονοδιάγραμμα υλοποίησης πενταετίας ή επταετίας, ανάλογα με πιθανά απρόοπτα ή προσφυγές κατά τη διαδικασία των δημοπρατήσεων. «Αυτήν τη στιγμή, πέντε έργα προϋπολογισμού 103,2 εκατ. ευρώ βρίσκονται σε απόλυτη ωριμότητα δημοπράτησης ή υπογραφής σύμβασης, ενώ άλλα δύο έργα θα προκηρυχθούν το πρώτο εξάμηνο 2012», ανακοίνωσε ο υφυπουργός.
Ο εντεταλμένος σύμβουλος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για θέματα Πολιτικής Προστασίας της Θεσσαλονίκης, Κώστας Πάλλας, είπε ότι το κόστος των αντιπλημμυρικών έργων που πρέπει να γίνουν στη Θεσσαλονίκη υπολογίζεται σε 50 εκατ. ευρώ, αλλά δεν υπάρχουν κονδύλια, ενώ ο πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής Εργων Υποδομής, Σωτήρης Πρέντζας, επισήμανε ότι η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων στο θέμα των πλημμυρών λειτουργεί και ως παράγοντας αποποίησης ευθυνών, καθώς «το κράτος δε γνωρίζει ποιος είναι αυτός που θα έπρεπε να έχει επιληφθεί κάθε φορά».
21 αρμόδιοι!
Αποκαλυπτική ήταν η τοποθέτηση του ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ, Γιώργου Μπαλαφούτα, ο οποίος καυτηρίασε το γεγονός ότι η Ελλάδα των δέκα εκατομμυρίων κατοίκων διαθέτει 14 Περιφερειακά Συμβούλια Υδάτων και 7 Διευθύνσεις Υδάτων!
Εξάλλου, ο καθηγητής του Τομέα Συγκοινωνιακών/Υδραυλικών Εργων του ΑΠΘ Χρήστος Τζιμόπουλος είπε ότι «η Θεσσαλονίκη είναι θωρακισμένη από τοπογραφική άποψη. Δεν παρουσιάζει έντονα πλημμυρικά φαινόμενα σε σχέση με άλλες ελληνικές πόλεις». Πρόβλημα εξακολουθεί, πάντως, να αποτελεί το γεγονός της κάλυψης των χειμάρρων. Υπολογίζοντας τις «παροχές αιχμής» στους υφιστάμενους χειμάρρους της Θεσσαλονίκης, για μια περίοδο επαναφοράς 50 ετών, ο κ.Τζιμόπουλος τόνισε ότι, εξαιρουμένου του λεγόμενου «χειμάρρου Εκθέσεως», του οποίου η διατομή δεν είναι επαρκής, στους υπόλοιπους δεν εμφανίζεται κίνδυνος φαινομένων πλημμύρας, διότι έχουν επαρκή παροχετευτικότητα.
Με την κατασκευή των κατάλληλων έργων, το περιαστικό σύστημα απορροής ομβρίων της Θεσσαλονίκη είναι ικανό να προστατεύσει την πόλη, εκτίμησε ο αναπληρωτής καθηγητής του ΑΠΘ, Μάριος Βαφειάδης. Τόνισε, επίσης, ότι υπάρχει έλλειψη δεδομένων και ότι παραλείπονται έργα προς χάριν οικονομίας. Αναφερόμενος στη θεομηνία της 15ης Ιουλίου 1972, είπε ότι σε διάστημα μικρότερο των 90 λεπτών καταγράφηκε ύψος βροχής 48,7 χιλιοστών, ενώ η μέγιστη ένταση έφτασε τα 19 χιλιοστά σε διάστημα πέντε λεπτών! «Ο μέσος χρόνος συγκέντρωσης για τις λεκάνες απορροής των ρεμάτων της Θεσσαλονίκης είναι περίπου δύο ώρες», υπογράμμισε και σημείωσε ότι απαιτείται συνεχής παρακολούθηση και έγκαιρη προσαρμογή στις κλιματικές συνθήκες.
Παρωχημένα έργα
Το υπάρχον δίκτυο αντιπλημμυρικών έργων χρειάζεται να αναβαθμιστεί ή να συνδυαστεί με νέα έργα, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις σημερινές απαιτήσεις της Θεσσαλονίκης, υποστήριξε ο διευθυντής Δικτύου Αποχέτευσης της ΕΥΑΘ, Παντελής Λέγμπελος.
Διευκρίνισε ότι όλα τα νέα έργα πρέπει να υπόκεινται πλέον σε ένα σύγχρονο και αξιόπιστο σύστημα μέτρησης βροχών, παροχές υδατορρεμάτων, έγκυρων υδρολογικών, γεωλογικών, εδαφοτεχνικών, σεισμολογικών και χαρτογραφικών στοιχείων. Η απουσία ενός επιστημονικά αποδεκτού συστήματος οδηγεί αναπόφευκτα σε λανθασμένες παραδοχές τους μελετητές. Ο κ. Λέγμπελος ζήτησε νέες μελέτες και νέους αγωγούς ομβρίων, για να αμβλυνθούν τα πλημμυρικά φαινόμενα. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα αντιπλημμυρικά έργα στην Ελλάδα γίνονται με μελέτες, προβλέψεις και φυσικά τεχνικές προδιαγραφές που ίσχυαν κάθε φορά προ εικοσαετίας τουλάχιστον…
«Τα πλημμυρικά φαινόμενα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, κατά τη διάρκεια των ισχυρών καταιγίδων, παρουσιάζονται κυρίως λόγω της ανεπάρκειας, με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, του υφιστάμενου δικτύου να δεχτεί όμβρια ύδατα με τέτοια ένταση και διάρκεια και όχι στο ότι τα φρεάτια υδροσυλλογής ή οι αγωγοί δεν καθαρίζονται ή δε συντηρούνται επαρκώς», ισχυρίστηκε ο κ. Λέγμπελος.
Περιφερειακή τάφρος
Σε 18 ανέρχονται οι μελέτες για αντιπλημμυρικά έργα και κατασκευή δικτύων αποχέτευσης ομβρίων, που προγραμματίστηκαν μετά την επικαιροποίηση του σχετικού master plan, όπως διευκρίνισε ο προϊστάμενος της ΕΥΔΕ Υδρευσης, Αποχέτευσης, Χρήστος Τηλιγάδας, συνολικού προϋπολογισμού 9,8 εκατ. ευρώ. Αναμένεται να δημοπρατηθούν εντός της επομένης τριετίας (αν εξασφαλιστεί χρηματοδότηση).
Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2012 αναμένεται να δημοπρατηθεί το έργο «Μελέτη Διευθέτησης Περιφερειακής Τάφρου Θεσσαλονίκης και Ανάπλασης Περιβάλλοντος Χώρου», προϋπολογισμού 9,8 εκατ. ευρώ και μέχρι τον Ιούνιο υπολογίζεται ότι θα δημοπρατηθεί και το έργο «Διευθέτηση ρέματος Σταγειρίτη από σημείο κατάντη της οδού Γρηγορίου Λαμπράκη μέχρι την περιφερειακή τάφρο», προϋπολογισμού 7,2 εκατ. ευρώ, από το ΕΣΠΑ.
Αλλα προγραμματιζόμενα έργα είναι:
– Κατασκευή δεύτερου κλάδου Κεντρικού Αποχετευτικού Αγωγού Θεσσαλονίκης (44 εκατ. ευρώ, διαγωνισμός το Μάρτιο και υπογραφή σύμβασης τον Ιούλιο).
– «Κατασκευή Επέκτασης Εγκατάστασης Επεξεργασίας Νερού Θεσσαλονίκης» (36,5 εκατ. ευρώ, διαγωνισμός τον Απρίλιο και υπογραφή σύμβασης τον Ιούλιο).
– «Αντιπλημμυρική προστασία περιοχής Χαλίλ Ντερέ» (4,8 εκατ. ευρώ, που δεν έχουν εξασφαλιστεί).