Πώς βιώνουν τα παιδιά τη μετανάστευση;

Τα παιδιά που βρίσκονται σε ξένες χώρες, που έχουν δύο πατρίδες ή που αλλάζουν τόπο διαμονής είναι πολλά και η  σύγχρονη εποχή μπορεί να τα κάνει περισσότερα. 

Το πόσο έτοιμα είναι να προσαρμοστούν σε μια άλλη πραγματικότητα αλλά κυρίως πόσο εκπαιδευμένοι είναι οι συμμαθητές τους να τα δεχτούν είναι το κύριο ζήτημα πάνω στο οποίο εργάζονται το …

τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΤΕΠΑΕ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και η διαπανεπιστημιακή ομάδα «Πολύδρομο».

«Ζούμε σε μια εποχή που οι άνθρωποι συνεχώς μετακινούνται για να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους. Τα παιδιά μας πρέπει να είναι έτοιμα να γίνουν πολίτες του κόσμου είτε μεταναστεύσουν τα ίδια, είτε επειδή γνωρίζουν παιδιά μεταναστευτικής καταγωγής. Πρέπει να αναπτύξουν ικανότητες που αφορούν την ανοχή, τον πολυπολύτισμό, την αποδοχή του διαφορετικού, τη διγλωσσία, την πολυγλωσσία και να γίνουν γλωσσομαθή», επεσήμανε η επίκουρη καθηγήτρια του τΕΠΑΕ της Παιδαγωγικής Σχολής, Ρούλα Τσοκαλίδου.

Στο πλαίσιο αυτό η Παιδαγωγική Σχολή και η ομάδα «Πολύδρομο» άνοιξαν τις πόρτες τους στα νήπια, στους γονείς και τους παιδαγωγούς για να συμμετάσχουν σε ένα πρόγραμμα κατά του ρατσισμού και της ξενοφοβίας, τιμώντας την Παγκόσμια εβδομάδα δράσης για την εκπαίδευση (22-29 Απριλίου).

Μέσα από παιχνίδια και ιστορίες οι παιδαγωγοί οδήγησαν τα νήπια στη διαδικασία να μπουν εκείνα στη θέση των ξένων συμμαθητών τους, να νιώσουν τι αισθάνονται και να κατανοήσουν ότι τελικά δεν είναι όλοι τόσο διαφορετικοί όσο φαίνονται.

Σύμφωνα με την κ.Τσοκαλίδου, το στοίχημα είναι «όχι απλώς να δεχτούμε ένα παιδί από άλλη χώρα αλλά να ανοίξουμε το μυαλό μας και να το ζήσουμε ως μια ακόμη ευκαιρία στη γνώση».

«Είναι μια δυνατότητα να γνωρίσουμε τις συνήθειες ενός άλλου πολιτισμού, να μάθουμε για αυτόν και να το αντιμετωπίσουμε ως μια ενδιαφέρουσα διαδικασία», πρόσθεσε η καθηγήτρια.

Και συμπλήρωσε: «Τα παιδιά ενθουσιάζονται όταν γνωρίζουν καινούργια πράγματα και άλλες γλώσσες και αντιμετωπίζουν με την ίδια όρεξη τόσο τα Αλβανικά, όσο και τα Γαλλικά ή τα Αγγλικά».

Όταν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας ταξιδεύουν, ακούν ιστορίες, μαθαίνουν γλώσσες και βλέπουν εικόνες από άλλες χώρες αποκτούν μια πιο διευρυμένη σκέψη και κατανοούν ότι ο κόσμος δεν τελειώνει στα σύνορα της δικής τους χώρας.


To ergoxalkidikis.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.


Απάντηση