Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Εκπαίδευση

Η Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Εκπαίδευση, ένα χρόνιο αίτημα της

εκπαιδευτικής κοινότητας, πλέον θα αρχίσει το επόμενο διάστημα να
εφαρμόζεται και στη χώρα μας. Είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι η
εκπαίδευση που παρέχεται στο Νηπιαγωγείο επηρεάζει καθοριστικά τη
μετέπειτα ζωή όλων των παιδιών και ιδιαίτερα όσων προέρχονται από μη
προνομιούχα κοινωνικά στρώματα. Επιστημονικές έρευνες έδειξαν ότι η
φοίτηση στο Νηπιαγωγείο επηρεάζει θετικά την κοινωνική και μαθησιακή
εξέλιξη των παιδιών. Ανιχνεύει την ύπαρξη προβλημάτων στην κοινωνικο-
συναισθηματική τους ανάπτυξη, καθώς και τις μαθησιακές δυσκολίες, ώστε να
αντιμετωπιστούν έγκαιρα με πρώιμη παρέμβαση. Με τον τρόπο αυτό η
μετάβαση στις επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης γίνεται με ομαλό τρόπο και
επιτυγχάνοντας καλύτερες σχολικές επιδόσεις. Η δυναμική που δημιουργεί,
βοηθά τα παιδιά στη μελλοντική κοινωνική και επαγγελματική τους
καταξίωση. Η 2χρονη φοίτηση των νηπίων 4-6 ετών είναι εξαιρετικά
σημαντική, αφού για δυο χρόνια τα νήπια λαμβάνουν συστηματική
εκπαίδευση με συγκεκριμένο αναλυτικό πρόγραμμα με κοινωνικο-
συναισθηματικούς και μαθησιακούς στόχους, από εξειδικευμένους
εκπαιδευτικούς. Τα οφέλη που λαμβάνουν τα νήπια από την παροχή της
2χρονης εκπαίδευσης λειτουργούν αντισταθμιστικά στα μαθησιακά και
κοινωνικο-αναπτυξιακά ελλείμματα που δημιουργούνται από τις κοινωνικο-
οικονομικές ανισότητες, που εκ των πραγμάτων υφίστανται, δρώντας με τον
τρόπο αυτό κατά των ανισοτήτων και των κοινωνικών αποκλεισμών.
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας απέστειλε
θετική εισήγηση για του περισσότερους Δήμους της Περιφέρειας και των επτά
νομών. Εξαίρεση αποτέλεσαν κάποιοι Δήμοι του πολεοδομικού
συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, λόγω έλλειψης σχολικής στέγης. Υπάρχει
βάσιμη ελπίδα ότι την επόμενη σχολική χρονιά, δηλαδή το 2019-2020, θα έχει
λυθεί το πρόβλημα και σε αυτούς τους Δήμους. Έχουμε την ισχυρή
πεποίθηση ότι παραμένουμε συνεπείς με το πάγιο αίτημα και τη θέση του
εκπαιδευτικού κόσμου και των οργάνων του για θέσπιση της δίχρονης
προσχολικής εκπαίδευσης στην κατεύθυνση της 14χρονης υποχρεωτικής
εκπαίδευσης.


Η πρόταση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής
Μακεδονίας βασίζεται σε μια ολοκληρωμένη και προσεκτική μελέτη για τα
αριθμητικά δεδομένα των νηπίων, καθώς επίσης και για το μέγεθος της
υλικοτεχνικής υποδομής και των στεγαστικών αναγκών. Τα μεγέθη αυτά
θεωρούμε ότι δεν είναι απαγορευτικά για να εφαρμοστεί η υποχρεωτική
δίχρονη εκπαίδευση από την επόμενη κιόλας σχολική χρονιά. Χρειάζεται
αγαστή συνεργασία και κατανόηση των αναγκών τόσο από την πλευρά των
Δήμων όσο και από την πλευρά της Διοίκησης της Εκπαίδευσης και των
οργάνων της. Επίσης, από την μελέτη των εισηγήσεων των Δημάρχων,
διαπιστώσαμε ότι μερικοί από αυτούς εξέφρασαν επιφυλάξεις για το μέτρο της
εφαρμογής, προβάλλοντας όμως λόγους οι οποίοι δεν σχετίζονται με την
δυνατότητα των υπαρχουσών δομών να φιλοξενήσουν και να στεγάσουν το
σύνολο των μαθητών- νηπίων και των δύο ηλικιών της περιοχής τους.
Το Δημόσιο σχολείο ανοίγεται σε καινούριες ατραπούς και μαζί με άλλα
βήματα που έγιναν ως τώρα από το Υπουργείο Παιδείας, όπως λόγου χάρη η
ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής, η δημιουργία επιπλέον τμημάτων Ένταξης και
τμημάτων Υποδοχής, οι συστηματικές παρεμβάσεις στα ΕΠΑΛ, η έναρξη του
θεσμού της Μαθητείας και άλλες πολλές που έπονται το επόμενο διάστημα,
θα δημιουργηθούν οι αναγκαίες δομές που απαιτούνται για να γίνει το σχολείο
και η εκπαίδευση εργαστήριο της δημοκρατικής κοινωνίας, μιας κοινωνίας
καλύτερης που όλοι οραματιζόμαστε.


To ergoxalkidikis.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.


Απάντηση