Πόσο κοστίζουν οι διασώσεις ορειβατών! Αυξήθηκαν τα ατυχήματα στον Όλυμπο

Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί τα ορειβατικά ατυχήματα λόγω της αυξημένης κίνησης τουριστών, Ελλήνων
και ξένων, στους ορεινούς όγκους της Ελλάδας και ειδικά στον

Όλυμπο.

Οι διασώσεις κοστίζουν ακριβά, με το τίμημα να ανέρχεται ως και στα 45.000 ευρώ στις περιπτώσεις που θα χρειαστεί να επιχειρήσει το Super Puma.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πυροσβεστικού Σώματος, το 2017 πραγματοποιήθηκαν 44 επιχειρήσεις  διάσωσης στη Βόρεια Ελλάδα, με τις περισσότερες να αφορούν διασώσεις στον ορεινό όγκο του Ολύμπου. Πιο συγκεκριμένα, πέρσι στον Όλυμπο σημειώθηκαν 27 επιχειρήσεις (από τις συνολικά 44) στη Βόρεια Ελλάδα και φέτος από την αρχή της χρονιάς ως σήμερα, από τις συνολικά 12, οι 8 πραγματοποιήθηκαν στο βουνό των «Θεών».

Υπέρογκο το κόστος διάσωσης

Σε κάθε επιχείρηση (ανάλογα με την περίπτωση) συμμετέχουν το Πυροσβεστικό Σώμα, το ΕΚΑΒ, η ΕΛΑΣ και εθελοντικές ομάδες διάσωσης.

«Το κόστος σε κάθε διάσωση είναι πάρα πολύ μεγάλο, αν συνυπολογίσει κανείς και τη συνδρομή ελικοπτέρου. Αν χρησιμοποιηθεί ελικόπτερο, το κόστος υπερβαίνει τα 17.000 ευρώ, ενώ αν δεν υπάρχει διαθέσιμο και κινητοποιηθεί το Super Puma, τότε το κόστος μπορεί να φθάσει και τα 45.000 ευρώ. Στo κόστος συμπεριλαμβάνονται και τα έξοδα μετακίνησης, τα μεροκάματα και τα έξοδα των εθελοντικών ομάδων» τονίζει ο Περιφερειάρχης Π.Υ. Κεντρικής Μακεδονίας, Αρχιπύραρχος Μανώλης Τσολάκης.

Αυξήθηκαν τα ορειβατικά ατυχήματα

Στις αρχές του Μάρτη, με πρωτοβουλία της Αντιπεριφερειάρχη Πιερίας, Σοφίας Μαυρίδου, πραγματοποιήθηκε στην Κατερίνη διευρυμένη επιχειρησιακή σύσκεψη για τα ορειβατικά ατυχήματα, με τη συμμετοχή και του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, κ. Γιάννη Καπάκη. Σκοπός της σύσκεψης ήταν η καλύτερη οργάνωση και ο συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων για την αποτροπή των ορειβατικών ατυχημάτων, ο αριθμός των οποίων εμφανίζεται αυξημένος το τελευταίο χρονικό διάστημα. Συμφωνήθηκε η σύσταση μιας επιτροπής αποτελούμενης απ’ όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου να αποτυπωθεί η υφιστάμενη κατάσταση και να κατατεθούν προτάσεις για ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα απαντά σε όλα τα προβλήματα, τόσο στο επίπεδο της πρόληψης, όσο και στο επίπεδο της αντιμετώπισης ορειβατικών ατυχημάτων.

«Είμαστε σε επαφή με χώρες με μεγάλη εμπειρία στον ορειβατικό τουρισμό και ως εκ τούτου στη διαχείριση τέτοιων περιστατικών, όπως η Γαλλία και η Ελβετία, ζητώντας τη συνδρομή τους ώστε να αντλήσουμε καλές πρακτικές και να εξετάσουμε τρόπους προσαρμογής στα δικά μας δεδομένα» συμπληρώνει ο εκπρόσωπος Τύπου της ΓΓΠΠ, Γεώργιος Σπύρου.

Από την πλευρά της η Αντιπερειάρχης Πιερίας, Σ. Μαυρίδου, τόνισε ότι πρέπει να γνωρίζουμε τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε μια ανάβαση στον  Όλυμπο. «Ο Όλυμπος μας φιλοξενεί. Οι επισκέπτες θα πρέπει να ενημερώνονται υπεύθυνα και τακτικά, να προβλεφθεί νομοθετική κατοχύρωση των διασωστών αλλά και της εισόδου στο βουνό, να συνεχιστεί η αγαστή συνεργασία και ο συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων με απώτερο σκοπό την εξοικονόμηση πόρων της πολιτείας».

Ατυχήματα για μια «selfie»

«Άλλοι σπάζουν πόδια, άλλοι πέφτουν σε χαράδρες. Μερικοί θέλουν να ανέβουν στην κορυφή για να βγάλουν φωτογραφίες. Είναι Σκοπιανοί, Ρουμάνοι, Τσέχοι, Έλληνες και δυστυχώς σε πολλές των περιπτώσεων έχουμε και νεκρούς. Την ευκολία του καθενός που αποφασίζει να κάνει ορειβασία την πληρώνουμε πολύ ακριβά. Oι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να διασφαλίζουν τη δραστηριότητά τους και αν χρειαστεί, να χρησιμοποιηθούν και ιδιωτικά ελικόπτερα» τονίζει ο Μ. Τσολάκης.

Θανατηφόρα περιστατικά

Η επισκεψιμότητα στον Όλυμπο θα αυξηθεί και άλλο, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, σύμφωνα με τον Ζαφείρη Τρόμπακα, Διευθυντή Εκπαίδευσης της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης. «Ατυχήματα δεν συμβαίνουν μόνο σε αυτούς που δεν έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση. Φέτος σκοτώθηκε ένας από τους πιο έμπειρους οδηγούς μετά από πτώση. Έχει πολλαπλασιαστεί η επισκεψιμότητα και θα αυξηθεί και άλλο στον Όλυμπο. Εμείς το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να είμαστε έτοιμοι επιχειρησιακά να αντιδράσουμε και να περάσουμε κάποια μηνύματα σε αυτούς που ανεβαίνουν. Δεν μπορούμε σε κανέναν να απαγορεύσουμε να ανέβει στο βουνό. Στο αλπικό πεδίο, υπάρχει η κορυφή Μάττερχορν των Άλπεων, που σε διάστημα 100 χρόνων έχει 520 νεκρούς για την κατάκτησή της. Αν πάθεις κάτι, επιχειρεί ελικόπτερο για τη διάσωση. Αν είσαι ασφαλισμένος, όλα καλά, αν όχι, το πληρώνεις. Στην Ελλάδα έχουμε 62 νεκρούς από το 1955 ως σήμερα. Φέτος είχαμε κορύφωση των ατυχημάτων. Τον περασμένο Δεκέμβριο είχαμε 4 σοβαρά περιστατικά, με τα δύο θανατηφόρα».

Σύμφωνα με τον Ζ. Τρόμπακα, τα περισσότερα ατυχήματα οφείλονται στην ανθρώπινη υπέρβαση. «Όταν κάποιος ξεκινάει να ανέβει στο βουνό, θα πρέπει να έχει τον κατάλληλο εξοπλισμό, να έχει ενημερωθεί για τις καιρικές συνθήκες και για την ποιότητα του χιονιού και επίσης να διαθέτει μέσα επικοινωνίας, διότι τα κινητά δεν έχουν παντού σήμα».

Τα ελικόπτερα και ο… λογαριασμός

Το Πυροσβεστικό Σώμα διαθέτει δύο ελικόπτερα τύπου Super Puma, τα οποία αξιοποιούνται και στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει διαθέσιμο μέσο του ΠΣ, τότε μέσω αιτήματος στο Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας – Διάσωσης / Αεροπορικός Τομέας (ΕΚΣΕΔ/ΑΤ) από το ΚΕΠΠ (Κέντρο Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας), κινητοποιείται εναέριο μέσο του στρατού, της αεροπορίας ή του πολεμικού ναυτικού. Σε αυτή την περίπτωση, το κόστος συνδρομής ελικοπτέρου στην επιχείρηση διάσωσης το αναλαμβάνει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, όταν δεν το αναλάβει το ΠΣ, και ανέρχεται κατά μέσο όρο στα 10.000 ευρώ, ποσό το οποίο διακυμαίνεται αναλόγως των ωρών πτήσης. Στις περιπτώσεις που δεν χρειάζεται να επέμβει ελικόπτερο, το κόστος διάσωσης ανέρχεται ως και στα 7.000 ευρώ, ανάλογα με την περίπτωση.


To ergoxalkidikis.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.


Απάντηση