Με απλές ενέργειες ή θωρακικές συμπιέσεις μπορούμε να σώσουμε ανθρώπινες ζωές ανεξαρτήτως από το χώρο που βρισκόμαστε μάθαμε από τον συνεντευξιαζόμενο κ. Αναστάση Σαμαρά, ο οποίος παραχώρησε συνέντευξη στο health4u.gr.

Με το «Kids Save Lives» τα ελληνικά σχολεία προμηθεύτηκαν 60 απινιδωτές

Με απλές ενέργειες ή θωρακικές συμπιέσεις μπορούμε να σώσουμε ανθρώπινες ζωές ανεξαρτήτως από το χώρο που βρισκόμαστε μάθαμε από τον συνεντευξιαζόμενο κ. Αναστάση Σαμαρά, ο οποίος παραχώρησε συνέντευξη στο health4u.gr.

O κ. Σαμαράς είναι εκπαιδευτικός φυσικής αγωγής σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη βορειοανατολική Χαλκιδική. Ταυτόχρονα, είναι εκπαιδευτής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αναζωογόνησης και διευθυντής υλοποίησης πιστοποιημένων προγραμμάτων που αφορούν τη βασική υποστήριξη ζωής με τη χρήση του αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή. Τέλος ο κ. Σαμαράς είναι μέλος του Δ.Σ του οργανισμού «Kids Save Lives».

Συνέντευξη στην Κέλλυ Σαουάχ-Μαραγκουδάκη

Πότε πήρατε την απόφαση να ιδρύσετε τον οργανισμό «Τα παιδιά σώζουν ζωές/Kids Save Lives» και ποιο ήταν το ερέθισμα αυτής της επιθυμίας;

Όλο αυτό ξεκίνησε σαν παραμύθι! Σταθήκαμε πολύ τυχεροί καθώς η ύπαρξη ενός ανθρώπου που διορίστηκε στην υπηρεσία του ΕΚΑΒ Κασσανδρείας Χαλκιδικής ήταν η αφορμή να δημιουργηθεί αυτός ο ανθρωπιστικός οργανισμός. Πρόκειται για τον Αναστάση Στεφανάκη, έναν ρομαντικό τρελό, ο οποίος από το 2010 ξεκίνησε να οργώνει τη Χαλκιδική και να εκπαιδεύει κοινότητες, χωριά, και μαθητές. Το 2013 οι δρόμοι μας αντάμωσαν και ανακαλύψαμε πως πορευόμασταν με τον ίδιο προβληματισμό. Δεν υπήρχαν άνθρωποι, κατάλληλα εκπαιδευμένοι, οι οποίοι θα μπορούσαν να προσεγγίζουν και να σώζουν περιστατικά που είχαν να κάνουν με την ανθρώπινη ζωή. Έτσι λοιπόν, η ανάγκη της επιβίωσης εκείνου που κινδυνεύει ήταν το πιο ισχυρό κίνητρο δημιουργίας του Kids Save Lives. Το 2016 αποτελεί χρονολογία ορόσημο καθώς πέντε άνθρωποι εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους αλλά με κοινό όραμα και γνώσεις πρώτων βοηθειών δημιούργησαν τον οργανισμό.

Τα παιδιά σώζουν ζωές! Πώς είναι η εμπειρία να δουλεύεις σε ένα τόσο σημαντικό αντικείμενο όπως η ΚΑΡΠΑ μαζί με παιδιά;

Για εμάς το να ξεκινήσουμε να δουλεύουμε με τα παιδιά ήταν σαν να ανακαλύψαμε την Αμερική. Το να δουλεύεις με παιδιά ήταν και για εμάς μια πρωτόγνωρη εμπειρία και σε  συνεργασία με παιδοψυχολόγους και ειδικούς παιδαγωγούς, θωρακίσαμε τη γνώση για τον τρόπο προσέγγισης στην ηλικία αυτή. Στην ερώτηση αν τα παιδιά μπορούν να διδαχθούν τις πρώτες βοήθειες, η απάντηση είναι σίγουρα ναι! Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε διαπιστώσει πως τα παιδιά είναι παρόντα σε επείγουσες καταστάσεις για την ανθρώπινη ζωή και αν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένα μπορούν να είναι εξίσου αποτελεσματικά με τους ενήλικες στη διάσωση μιας ζωής. Το 90% από τους μαθητές που εκπαιδεύουμε στα ελληνικά σχολεία απαντούσαν πως ενδιαφέρονται να μάθουν το κάτι παραπάνω σχετικά με το αντικείμενο της ΚΑΡΠΑ. Το σχολείο είναι ένα ιδανικό περιβάλλον και βοηθάει τη μάθηση καθώς η μάθηση είναι η κύρια δραστηριότητα. Η γνώση των μαθητών στις πρώτες βοήθειες αυξάνει την αυτοεκτίμηση, το αίσθημα της προσωπικής ευθύνης και την έννοια του προσωπικού καθήκοντος στην κοινωνία.

Σε τι ηλικίες απευθύνεστε; Tα παιδιά ποιας ηλικίας εκπαιδεύονται;

Το εγκεκριμένο πρόγραμμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και του Υπουργείου Παιδείας αφορά από την Δ’ δημοτικού μέχρι την Γ΄λυκείου. Ωστόσο, έχει γίνει πολύ μεγάλη προεργασία και με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για να γίνει μια έρευνα στη χώρα μας, η οποία θα αφορά και τις πιο μικρές ηλικίες 6-10 ετών σχετικά τον τρόπο προσέγγισης των παιδιών για το πως θα δοθεί η γνώση.

Θα ήθελα να μου διηθηθείτε ένα περιστατικό με κάποιο από τα εκπαιδευμένα παιδιά του Kids Save Lives που χάρη στις γνώσεις του κατάφερε και έσωσε μια ανθρώπινη ζωή. 

Το 2018 μία ομάδα εκπαιδευτών μας στην Αθήνα είχε επισκεφτεί το γυμνάσιο των Αφιδνών. Την τετράωρη εκπαίδευση του προγράμματος μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά την έλαβε και η Νεφέλη. Η Νεφέλη λοιπόν, μετά από ένα διάστημα περίπου δύο μηνών αναγκάστηκε να χειριστεί μια πολύ σοβαρή κατάσταση που διαδραματίστηκε στο σπίτι της. Η αδερφή της ενώ έπαιζε στην αυλή του σπιτιού, στο οποίο υπάρχει πισίνα, βρέθηκε να είναι στον πάτο της πισίνας. Η μητέρα της έτρεξε και την έβγαλε γρήγορα. Η Νεφέλη προσέγγισε το περιστατικό και θυμήθηκε ακριβώς τον αλγόριθμο διαχείρισης καρδιακής ανακοπής μετά από πνιγμό. Σε αυτό το σημείο να επισημάνω πως τα παιδιά είναι -σφουγγάρια-. Η μικρή μα τόσο γενναία Νεφέλη ξεκίνησε με πέντε εμφυσήσεις ΚΑΡΠΑ την στιγμή που η μητέρα της καλούσε το ΕΚΑΒ. Περιττό να σας πω, πως ακόμη και τώρα που σας διηγούμαι την ιστορία αισθάνομαι ρίγος. Ίσως είναι το πρώτο κορίτσι στην Ευρώπη που σε ηλικία 14 χρονών σώζει κάποιον συνάνθρωπό του και στην προκειμένη περίπτωση την ίδια του την αδερφή. Η αδερφούλα της παρέμεινε μία εβδομάδα στο νοσοκομείο και επέστρεψε υγιέστατη στο σπίτι. Φανταστείτε τι θα μπορούσε να έχει συμβεί εάν το Kids Save Lives επισκεπτόταν το συγκεκριμένο σχολείο δύο μήνες αργότερα.

Ποια είναι η φιλοσοφία για αυτόν τον πολύτιμο οργανισμό; Και κάνω χρήση του επιθέτου αυτού καθώς σχετίζεται με το πολυτιμότερο αγαθό, τη ζωή.

Η φιλοσοφία μας είναι πως πρέπει η κοινότητα να σώζει ζωές. Προσδοκούμε να βελτιώσουμε την κατάταξη της χώρας μας στο θέμα των πρώτων βοηθειών, η οποία βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις όλων των ερευνών. Επίσης, θέλουμε να αλλάξουμε την κουλτούρα πρόληψης που έχουμε σαν λαός. Βέβαια, για να επιτευχθεί αυτό, χρειάζεται η κατάλληλη εκπαίδευση. Η άποψη μας είναι πως η γνώση νικάει την άγνοια και είναι εκείνο που θα κάνει τον Έλληνα να κάνει το κάτι παραπάνω.

Εσείς μαζί με τους εκπροσώπους του ανθρωπιστικού οργανισμού «Kids Save Lives» καταθέσατε στην υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως την εισαγωγή του μαθήματος των -Πρώτων Βοηθειών-, στα ελληνικά σχολεία. Μαθήματα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με προέκταση στον εθελοντισμό και την αλληλεγγύη στον συνάνθρωπo. Το υπουργείο ενέκρινε την πρόταση. Πότε εντάχθηκε επίσημα; Πόσα μαθήματα έχουν γίνει μέχρι τώρα και πώς επηρέσασε ο κορονοϊός;

Ήδη από το 2016-17 με το υπουργείο Παιδείας είχε κατατεθεί πρόταση έγκρισης του προγράμματος που “έτρεχε” στα ελληνικά σχολεία. Από τότε λοιπόν έχουν πραγματοποιηθεί 600 περίπου αποστολές σε ελληνικά σχολεία και 62.000 μαθητές και εκπαιδευτικοί έχουν περάσει από τη διαδικασία αυτή. Από εκεί και πέρα ο στόχος μας δεν είναι να πηγαίνουμε σε σχολεία και να εκπαιδεύουμε τους μαθητές. Επιζητούμε κάτι πιο σταθερό και ολοκληρωμένο και για αυτό καταθέσαμε στην υπουργό Παιδείας ένα σχέδιο νόμου που αφορά τις πρώτες βοήθειες ως επίσημο μάθημα στα ελληνικά σχολεία. Με το υπουργείο Παιδείας, “τρέχουμε” ακόμη δύο προγράμματα τα οποία σχετίζονται με την εκπαίδευση 1500 υπαλλήλων του υπουργείου Παιδείας και την συνεργασία με την διεύθυνση εκπαίδευσης πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας της κεντρικής Μακεδονίας.

Τώρα σχετικά με τον κορονοϊό όπως διακόπηκε η λειτουργία των σχολείων έτσι διακόπηκαν και τα μαθήματα μιας και οι ομάδες που διδάσκουν τους μαθητές δεν είχαν τη δυνατότητα αυτή. Εμείς ως οργανισμός επικοινωνήσαμε άμεσα με την υπουργό Παιδείας κ. Κεραμέως και την υφυπουργό κ. Ζαχαράκη αναφέροντας τους ότι οι μαθητές από τα σχολεία που είχαν δηλώσει το ενδιαφέρον τους από νωρίς θα μπορούσαν να ακολουθήσουν την online διδασκαλία. Έτσι εδώ και ένα μήνα γίνονται καθημερινά διαδικτυακά μαθήματα σε όσα σχολεία είχαν δηλώσει την επιθυμία τους, ο οργανισμός μας να προσεγγίσει τις σχολικές μονάδες. Κύλησε ένας εξαιρετικός μήνας με συμμετοχή γονέων, κηδεμόνων, εκπαιδευτικών και μαθητών σε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης που μας εξέπληξε ιδιαίτερα.

Γνωρίζοντας πως η Ελλάδα βρίσκεται σε μειονεκτική θέση στην Ευρώπη στο ζήτημα επιβίωσης θυμάτων που υπαίστει καρδιακή ανακοπή. Πώς αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι στην χώρα μας την σημασία της ΚΑΡΠΑ;

Έχω να πω ότι έχουν αλλάξει κάποια πράγματα. Αλλιώς ήταν η Ελλάδα του 2010 και αλλιώς είναι σήμερα. Πολλοί από τους ανθρώπους της χώρας μας εκπαιδεύονται στις πρώτες βοήθειες. Ίσως έφταιξε η δεκαετής κρίση. Ίσως το γεγονός ότι πολλά μαθήματα πρώτων βοηθειών ήταν δωρεάν ή πραγματοποιούνταν πιστοποιημένα σεμινάρια με πολύ μικρό κόστος. Ίσως τελικά τα νέα παιδιά που ήρθαν στον οργανισμό από κάθε σημείο της Ελλάδας να αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης στους συμπολίτες μας. Η θετική αύρα των παιδιών ήταν κάτι που έλειπε και χρειαζόταν. Παλιότερα τα ποσοστά των Ελλήνων που προσέγγιζαν ένα περιστατικό ήταν δραματικά. Πλέον έχει αλλάξει σημαντικά! Οι αιτήσεις για εκπαίδευση και συνεργασία πληθαίνουν. Ελπίζουμε πως στην επόμενη έρευνα του Π.Ο.Υ. τα πράγματα θα είναι ενθαρρυντικά και ευχάριστα για όλους τους πολίτες της χώρας.

Απινιδωτής. Εξηγήστε μας ποια ουσιαστικά η χρήση της ιατρικής συσκευής αναζωογόνησης και τι ισχύει γι’ αυτόν στην χώρα μας;

Οι απινιδωτές ήταν για πολλά χρόνια μια παραμελημένη εκκρεμότητα για τη χώρα. Πρέπει να γνωρίζουμε κάτι συγκλονιστικό: Η καρδιακή ανακοπή είναι προβλέψιμη και αντιμετωπίσιμη. Ωστόσο πρόκειται για μια αδυσώπητη μάχη με το χρόνο. Εδώ και περίπου 50-60 έτη γνωρίζουμε πως μια καρδιά που σταματάει μπορεί να ξαναχτυπήσει χάρη στην ελεγχόμενη χορήγηση ρεύματος. Οι πρώτοι απινιδωτές είναι εκείνα τα μεγάλα νοσοκομειακά μηχανήματα που βλέπουμε στις ξένες ιατρικές σειρές. Τα συγκεκριμένα περίπλοκα μηχανήματα τα χειρίζονται κατάλληλα εκπαιδευμένοι άνθρωποι. Ωστόσο, υπάρχει και ο αυτόματος εξωτερικός απινιδωτής τον οποίο κάνουμε χρήση εμείς οι απλοί πολίτες και αυξάνει το ποσοστό επιβίωσης 50-70%. Αξίζει να αναφέρουμε πως οι μισές ανακοπές καρδιάς συμβαίνουν εκτός νοσοκομείου και για αυτό το λόγο δημιουργήθηκαν οι εξωτερικοί απινιδωτές. Είναι απλά μηχανήματα, 100% ασφαλή που χρειάζεται μια εκπαίδευση μέσα από πιστοποιημένα προγράμματα. Η εκάστοτε πολιτεία οφείλει να τοποθετήσει σε κάθε δημόσιο χώρο εξωτερικούς απινιδωτές ώστε να μην χαθούν πολύτιμα λεπτά μέχρι να φτάσει το ασθενοφόρο. Θα σας αναφέρω κάποια ενδεικτικά στοιχεία. Η Ολλανδία με 17,3 εκ. πολίτες έχει περισσότερους από 20.000 απινιδωτές σε αντίθεση με την Ελλάδα που με 10,7 εκ. πολίτες διαθέτει 500 αυτόματους εξωτερικούς απινιδωτές. Όσο αφορά τη νομοθεσία θα έλεγα ότι υπάρχει μια αδύναμη νομικά υπουργική εγκύκλιος του 2007, η οποία συστήνει την τοποθέτηση απινιδωτών σε χώρους με μεγάλη συνάθροιση ατόμων χωρίς αυτό να πάρει αξία καθώς δεν υποχρεώθηκε κάποιος για την υποχρεωτική τοποθέτηση τους σε σχολεία, σε εμπορικά κέντρα, σε αεροδρόμια, σε δημόσιες υπηρεσίες έτσι όπως ορίζει η εγκύκλιος του υπουργείου Υγείας. Αυτό κάποια στιγμή πρέπει να αλλάξει! Ήδη μαθητές σχολείων κάνουν εκδηλώσεις και μαζεύουν χρήματα για απινιδωτές. Τα τελευταία τρία χρόνια έχουν προμηθευτεί απινιδωτές 60 ελληνικά σχολεία και έχουν τοποθετηθεί ακόμη 150 σε κοινότητες.

Πώς μπορεί κάποιος να εκπαιδευτεί; Ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί;

Όλες οι πληροφορίες για τον οργανισμό βρίσκονται στην επίσημη ιστοσελίδα μας kidssavelives.gr. Μέσω της μιας ηλεκτρονικής φόρμας μπορεί να επιλέξει το πιστοποιημένο πρόγραμμα εκπαίδευσης που τον ενδιαφέρει και οι άνθρωποι του οργανισμού θα τον κατευθύνουν.

Αν σας έλεγα να οραματιστείτε το μέλλον, ποια θα θέλατε να είναι η εξέλιξη του ανθρωπιστικού οργανισμού στα επόμενα πέντε (5) χρόνια;

Δεν θα μιλήσω για την εξέλιξη του οργανισμού. Θα μιλήσω για την εξέλιξη της Ελλάδας. Ίσως βέβαια αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα. Εκείνο που θα ήθελα στα επόμενα χρόνια είναι οι Έλληνες πολίτες να έχουν λάβει τη γνώση και την εκπαίδευση και να κάνουν τη διαφορά. Εκείνη τη διαφορά που έχει να κάνει με τη ζωή και το θάνατο. Θα ήθελα να αποκτήσουμε έναν αυτόματο εξωτερικό απινιδωτή σε κάθε οικοδομικό τετράγωνο. Θα ήθελα ακόμη εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές να έχουν λάβει την κατάλληλη γνώση βασικής υποστήριξης της ζωής όπως είναι η καρδιακή ανακοπή. Τέλος, ευελπιστώ πως η επόμενη έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αναζωογόνησης να μην μας κατατάσσει στην τελευταία θέση αλλά στις πρώτες θέσεις όπως φιγουράρουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως είναι η Ολλανδία, η Γερμανία, η Γαλλία.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: