Απ. Πάνας: ‘’Δεν αρκεί η διάθεση απλούστευσης στον πρωτογενή τομέα. Ο αγροτικός κόσμος χρειάζεται δραστικές παρεμβάσεις εδώ και τώρα’’

Ο Απ. Πάνας- Ειδικός Αγορητής στο σχέδιο νόμου του ΥΠΑΑΤ «Απλούστευση πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και άλλες διατάξεις»:

‘’Δεν αρκεί η διάθεση απλούστευσης στον πρωτογενή τομέα. Ο αγροτικός κόσμος χρειάζεται δραστικές παρεμβάσεις εδώ και τώρα’’

Με την τοποθέτησή του ως Ειδικός Αγορητής του Κινήματος Αλλαγής στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων με θέμα ‘’Απλούστευση πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και άλλες διατάξεις’’, ο Βουλευτής Χαλκιδικής και Υπεύθυνος Κοινοβουλευτικού Τομέα Αγροτικής Ανάπτυξης, Απόστολος Πάνας, μίλησε για ένα ακόμα σχέδιο νόμου χωρίς όραμα και ουσιαστικές λύσεις για τα καθημερινά προβλήματα του αγροτικού κλάδου. Ένα σχέδιο νόμου χωρίς αναπτυξιακή προοπτική, από το οποίο απουσιάζει ο παραγωγικός σχεδιασμός που θα βοηθούσε τον πρωτογενή τομέα να κάνει το καθοριστικό βήμα ανάπτυξης και να πρωταγωνιστήσει στη συγκρότηση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου για τη χώρα, τώρα που οι συνθήκες καθιστούν το εν λόγω θέμα πιο επίκαιρο από ποτέ.

Ο κος Πάνας, ως καθ’ ύλην αρμόδιος κοινοβουλευτικά για τα αγροτικά θέματα, εστίασε την κριτική του ιδίως στην τάση του αρμόδιου Υπουργείου να νομοθετεί για να διευθετήσει εκκρεμότητες και να συμπληρώσει διαδικαστικά κενά του παρελθόντος.  Δε δίνονται για άλλη μια φορά απαντήσεις στα κρίσιμα ερωτήματα που έχει απευθύνει το Κίνημα Αλλαγής ιδίως κατά την κρίση του κορονοϊού. Όπως π.χ. με ποια κριτήρια και σε πόσους θα δοθούν έως 7.000 ευρώ για κάθε αγρότη και 50.000 ευρώ για κάθε μικρομεσαία αγροτική εκμετάλλευση, το αν θα υπάρξει πλαίσιο δανειοδότησης των αγροτών με χαμηλότοκα δάνεια, τον λόγο που διατίθενται στον πρωτογενή τομέα μόλις 28 εκ ευρώ ήτοι ποσοστό 0,28% των πόρων του ΕΠΑ, γιατί η Κυβέρνησης δεν παρέχει προκαταβολή 50% της ενιαίας ενίσχυσης ύψους 850 εκ. ευρώ, γιατί καθυστερούν οι αποζημιώσεις, γιατί δεν αξιοποιούνται τα 460 εκ ευρώ που επιστράφηκαν από την ΕΕ για τα βοσκοτόπια;

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, συνοψίζει ο κος Πάνας, νομοθετεί με τρόπο αποσπασματικό, φέρνοντας επιμέρους ρυθμίσεις σε ζητήματα τα οποία ήδη ρυθμίζονται με υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο. Έχει τη διάθεση να απλοποιήσει γραφειοκρατικές διαδικασίες αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις δεν το επιτυγχάνει. Εξακολουθεί και αφήνει εκκρεμότητες και στην πράξη ο αγρότης δεν βρίσκει πρακτικές λύσεις. Περιμένουμε από τον αρμόδιο Υπουργό νομοσχέδια με πραγματικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του πρωτογενούς τομέα της χώρας.’’

Αναλυτικά η ομιλία του κου Πάνα είχε ως εξής:

 

‘’Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε,

Κύριε Υπουργέ,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης αποτελεί το τρίτο κατά σειρά νομοθέτημα Υπουργείου από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας ηγεσίας ακριβώς ένα χρόνο πριν.

Είμαστε λοιπόν σε θέση πλέον να έχουμε μια ακριβή θα λέγαμε εικόνα για το σκεπτικό με το οποίο νομοθετεί η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων.

Το συμπέρασμά μας και ταυτόχρονα η άποψη που έχουμε διαμορφώσει είναι ότι συνολικά η σημερινή Κυβέρνηση διά στόματος του νυν Υπουργού, δεν έχει όραμα και διάθεση ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων στον αγροδιατροφικό τομέα της χώρας.

Ο κορονοϊός και τα δραματικά αποτελέσματά του στο αγροτικό εισόδημα και στον κύκλο της αγροτικής παραγωγής κατέδειξαν όσο τίποτε άλλο την απουσία πραγματικού ενδιαφέροντος για τον παραγωγό και τους αγροτικούς κλάδους.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός και το έχουμε επισημάνει άπειρες φορές ότι υπάρχουν αγροτικοί κλάδοι που δεν έχουν λάβει ούτε ένα ευρώ από τα έκτακτα κονδύλια χρηματοδότησης λόγω των περιοριστικών μέτρων κατά του κορονοϊού.

Και αναφερόμαστε προφανώς στους επιλέξιμους ΚΑΔ που θεωρήσατε ότι επλήγησαν και όχι για όλους τους άλλους που θεωρήσατε ότι η κρίση αυτή δεν τους άγγιξε.

Σε αυτό το σημείο να πούμε για ακόμα μία φορά ότι δεν υπάρχει κανένας απολύτως αγροτικός κλάδος που δεν επηρεάστηκε από την κρίση του κορονοϊού είτε στην παραγωγή είτε στην πώληση των προϊόντων του είτε και στα δύο μαζί.

Για το λόγο αυτό και αναγνωρίζοντας από την πρώτη στιγμή την ανάγκη άμεσης στήριξης του πρωτογενούς τομέα της χώρας, το Κίνημα Αλλαγής παρουσίασε αναλυτικές προτάσεις οριζόντιας ενίσχυσης των αγροτικών κλάδων.

Συγκεκριμένα, πρότεινε προκαταβολές ενισχύσεων και εισοδηματικές ενισχύσεις για αγρότες, κτηνοτρόφους και εργάτες γης.

Επεσήμανε ιδίως την ανάγκη διασφάλισης της διατροφικής επάρκειας του πληθυσμού μέσω προτάσεων για την απρόσκοπτη συνέχιση της αγροτικής παραγωγής.

Αποτέλεσμα ήταν να υπάρξει μια ρύθμιση στο θέμα των εργατών γης με σχετική ΠΝΠ που έδινε δικαίωμα μετάκλησης εργατών γης- πολιτών τρίτων χωρών μέχρι 30.6.2020.

Και με το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου το εν λόγω διάστημα παρατείνεται έως 31.12.2020, δίνοντας έτσι το περιθώριο και στους ήδη μετακληθέντες εργάτες γης να παραμείνουν στην εργασία αλλά και να μετακληθούν νέοι από εδώ και στο εξής.

Για το τελευταίο μάλιστα, ζήτησα προσωπικά στην Επιτροπή από τον Υπουργό να διευκρινίσει ποιους θα αφορά η ανωτέρω ρύθμιση, επειδή ακριβώς είναι θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα τους παραγωγούς της Χαλκιδικής, όπου προετοιμαζόμαστε για την περίοδο της συγκομιδής της ελιάς.

Ωστόσο, είναι πολλά τα ερωτήματα τα οποία εξακολουθούν και παραμένουν αναπάντητα, όπως:

  • με ποια κριτήρια και σε πόσους θα δοθούν έως 7.000 ευρώ για κάθε αγρότη και 50.000 ευρώ για κάθε μικρομεσαία αγροτική εκμετάλλευση
  • θα δανειοδοτήσετε, όπως σας έχουμε προτείνει, τους αγρότες με χαμηλότοκα δάνεια, όπως κάνατε με τους υπόλοιπους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες με τον πρόσφατο νόμο για τις μικροχρηματοδοτήσεις;
  • Τι θα κάνετε για το γεγονός ότι τα 150 εκ. ευρώ που διατέθηκαν από το Υπ. Οικονομικών στο Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης δεν αρκούν για να καλύψουν τη ζημιά σε κλάδους όπως τα κηπευτικά, η κτηνοτροφία, η αλιεία και οι ιχθυοκαλλιέργειες ενώ από τους κρατικούς πόρους 10 δις για την εμπροσθοβαρή εκτέλεση του ΕΠΑ (Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2025) διατίθενται στον πρωτογενή τομέα μόλις 28 εκ ευρώ ήτοι ποσοστό 0,28% των πόρων του ΕΠΑ ;;;
  • Ακόμα, γιατί απορρίψατε την πρόταση άμεσης (εντός μηνός) προκαταβολής 50% της ενιαίας ενίσχυσης ύψους 850 εκ. ευρώ με επιβάρυνση του Δημοσίου μόνο με τους τόκους ώστε οι αγρότες να μπορέσουν να αποκτήσουν εφόδια για να συνεχίσουν να παράγουν;;
  • Γιατί καθυστερείτε τις αποζημιώσεις στην ελαιοκαλλιέργεια, στην αμπελουργία, στις θερμοκηπιακές και άλλες καλλιέργειες.
  • Προς τι η κωλυσιεργία καταβολής  της εισοδηματικής στήριξης κτηνοτρόφων και αλιέων, με ενεργοποίηση του μηχανισμού de minimis (όπως πράττουν οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες) ;;  γιατί η ζημιά τους ανεξάρτητα από το μέγεθος της αναμένεται να συνεχιστεί.
  • Γιατί αρνείστε να καθιερώσετε αγροτικό πετρέλαιο για την μείωση του κόστους  παραγωγής;;
  • Γιατί δεν χορηγείτε κρατικές εγγυήσεις για την λήψη δανείων χρηματοδότησης της παραγωγικής διαδικασίας αξιοποιώντας και τους πόρους των 460 εκ ευρώ που επιστράφηκαν από την ΕΕ για τα βοσκοτόπια;

Καταλαβαίνετε ότι όσο συνεχίζετε λοιπόν να φέρνετε νομοσχέδια που δεν είναι πρόσφορα ουσιώδους διαλόγου και πολιτικής αντιπαράθεσης, θα επαναφέρουμε διαρκώς τα ίδια αναπάντητα όμως ερωτήματα.

Θα γίνεστε διαρκώς αποδέκτης κριτικής για το σύνολο της πολιτικής σας στον αγροτικό τομέα και λιγότερο αποδέκτης θετικών σχολίων για την προσπάθεια να επιφέρετε αλλαγές.

Ας μη γελιόμαστε, κύριε Υπουργέ, δεν έχετε στρατηγική στον πρωτογενή τομέα.

Τακτική σας αποτελεί η αποσπασματική επιμέρους διαχείριση των θεμάτων που τυχαίνει να φτάσουν στα αυτιά σας.

Κι έρχομαι στο προκείμενο.

Επισημάναμε και στη συζήτηση στην Επιτροπή ότι καλή είναι η απλοποίηση των διαδικασιών αλλά κατά πόσο τελικά αυτή εφαρμόζεται στην πράξη;

Οφείλετε σαν πολιτική ηγεσία και έχετε την ευθύνη να δεσμεύετε τις Υπηρεσίες που υπάγονται στην αρμοδιότητά σας για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.

Διότι αλλιώς για ποια διευθέτηση και ποια απλοποίηση των διαδικασιών μιλάμε;

Γνωρίζετε πλέον ότι οι αγρότες μαστίζονται από την γραφειοκρατία η οποία τους δημιουργεί απίστευτα προβλήματα.

Σας λέμε λοιπόν ευθέως.

Θέστε τις δεσμευτικές ρήτρες που απαιτούνται στις αρμόδιες Υπηρεσίες μήπως και επιταχυνθούν επιτέλους οι διαδικασίες.

Διότι καλές οι νομοθετικές προβλέψεις και το θεσμικό πλαίσιο αλλά πρέπει να υπάρχει και αποφασιστικότητα.

Το εν λόγω σχέδιο νόμου παρεμβαίνει άλλοτε τροποποιώντας, άλλοτε συμπληρώνοντας το ήδη υφιστάμενο πλαίσιο διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας μονάδων υδατοκαλλιέργειας εντατικής και ημι-εντατικής μορφής, κτηνιατρείων, κτηνιατρικών κλινικών, εκτροφείων ζώων συντροφιάς και κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.

Το εν λόγω πλαίσιο προβλεπόταν ήδη από νόμο της προηγούμενης Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και σε πολλές περιπτώσεις παρέμεινε ανεφάρμοστο.

Το σχέδιο νόμου ασχολείται με θέματα διόλου ασήμαντα καθώς είναι θέματα που χρονίζουν και συναντούν προσχώματα στην πρακτική τους εφαρμογή και καθημερινή δραστηριότητα.

Τα ρυθμίζετε λοιπόν ως ένα βαθμό αλλά όπως φαίνεται με ελλιπή τρόπο κάνοντας μια συρραφή των υπαρχουσών διατάξεων.

Είναι θέματα που αφορούν μεγάλο φάσμα δραστηριοτήτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης αλλά στις περισσότερες ρυθμίσεις που εισάγονται με το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου, εντοπίζουμε ελλείψεις.

Στον πρωτογενή τομέα, κύριε Υπουργέ, χρειάζεται ουσιαστικός διάλογος και πολιτικός χρόνος επεξεργασίας των νομοσχεδίων για να έχουν και κάποια αξία.

Όταν στοιβάζετε το νομοσχέδιο σε μια εβδομάδα τόσο πυκνής νομοθέτησης, με τη μια συνεδρίαση της Επιτροπής πίσω από την άλλη, δείχνετε σαν να επιδιώκετε νομοθέτηση τύπου fast track, με συνοπτικές διαδικασίες όπως συνηθίζουμε να λέμε.

Από εκεί και πέρα και επί των άρθρων αναλύσαμε τις θέσεις μας ιδίως και μετά την ακρόαση των φορέων, αναφερόμενοι στα εξής:

Με αφορμή το άρθρο 1 για την Απλούστευση ίδρυσης και λειτουργίας μονάδων υδατοκαλλιέργειας, θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική την επιτάχυνση της διαδικασίας έκδοσης των προεδρικών διαταγμάτων που θα ολοκληρώσουν τη διαδικασία σύστασης των Π.Ο.Α.Υ. καθώς αποτελεί ζήτημα που αφορά και τον τόπο μου τη Χαλκιδική.

Και γενικότερα πρόκειται για θέμα που αφορά την άσκηση των υδατοκαλλιεργητικών δραστηριοτήτων στο σύνολό τους. 

Άρθρο 2: Ως προς το άρθρο 90 παρ. 3 που εισάγεται με το παρόν σχέδιο νόμου, υπάρχει ζήτημα, το ακούσαμε κι από τους φορείς που εκλήθησαν, με το ποιος τελικά είναι αυτός που νομιμοποιείται να ασκεί κτηνιατρική δραστηριότητα.

Το θέμα για μας δεν είναι απλά και μόνο η προθεσμία των 50 ημερών.

Υπάρχει ουσιαστικό ζήτημα με την εποπτεία και τις αρμόδιες Αρχές ελέγχου και αδειοδότησης, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται συχνά το φαινόμενο της αντιποίησης του επαγγέλματος του κτηνιάτρου.

Επειδή όμως υφίσταται απειλή για την ευζωία και τη δημόσια υγεία, το Υπουργείο πρέπει να επιληφθεί και να επιβάλει και τις ανάλογες κυρώσεις.

Άρθρο 3: Απλούστευση ίδρυσης και λειτουργίας επιχειρήσεων εκτροφής, αναπαραγωγής   και εμπορίας ζώων συντροφιάς

Υπάρχει ήδη επαρκές πλαίσιο που έθεσε ο νόμος 4039/12 επί Υπουργίας Κ. Σκανδαλίδη. Συγκεκριμένα, το άρθρο 6 το οποίο ορίζει τα εξής: » Για τη χορήγηση άδειας εκτροφής, αναπαραγωγής και εμπορίας ζώων συντροφιάς πρέπει να τηρούνται οι κανόνες ευζωίας, οι κανόνες ασφάλειας, οι κανόνες παροχής κατάλληλης κτηνιατρικής αντίληψης των ζώων και οι διατάξεις του ν. 604/1977 και του π.δ. 463/1978…»

Αυτό που ζητάμε είναι να εφαρμόζονται οι ήδη ψηφισθέντες νόμοι και αυτό είναι στα χέρια των ελεγκτικών μηχανισμών που διαμορφώνετε εσείς, κύριε Υπουργέ.

Άρθρο 4 Απλούστευση ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων:

σε θετική κατεύθυνση κάθε προσπάθεια ρύθμισης με νόμο επί του θέματος των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Ωστόσο, χρειάζεται προσοχή στην επιλογή της τοποθεσίας ώστε να μην επηρεάζεται αρνητικά ο περιβάλλων χώρος και επανεξέταση των προστίμων γιατί για τους κτηνοτρόφους ειδικά σε μια τόσο δύσκολη περίοδο είναι δυσβάσταχτα.

Τους κτηνοτρόφους που έχουν πληγεί πολλαπλώς και ακόμα περιμένουν τις ενισχύσεις μετά τη μεγάλη ζημιά που υπέστησαν το Πάσχα.

Άρθρο 6: Ως προς την δυνατότητα υπογραφής συμβάσεων του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ  με άλλους φορείς του ευρύτερου δημοσίου συμφέροντος δεν έχουμε καμία αντίρρηση. Το θέμα αφορά τους εργαζόμενους και νομίζω ότι οι εκπρόσωποί τους είναι οι πλέον αρμόδιοι να μιλούν. Τα εργασιακά θέματα του Οργανισμού, καταλαβάινουμε ότι είναι αρκετά ευαίσθητα και ίσως η όποια ρύθμιση δε θα έπρεπε να στοιβάζεται μαζί με άλλες άσχετου περιεχομένου διατάξεις.

Άρθρο 7: χρειάζεται, όπως διαπιστώνουμε, ολοκληρωμένος χωροταξικός σχεδιασμός και συνεργασία και με το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας διότι η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας όπως την ονομάζετε στο σχέδιο νόμου, δε μπορεί να γίνει με προχειρότητα και βιασύνη, είναι αντικείμενο μελέτης. 

Η διάταξη που είχετίτλο ‘’Καταφύγια αδέσποτων ζώων’’ στο τελικό κατατεθέν κείμενο έχει τίτλο ‘’Δαπάνες Ταμείου Γεωργίας και Κτηνοτροφίας’’):

Θεωρούμε ότι η διάταξη δεν έπρεπε να αφαιρεθεί από το κείμενο του σχεδίου νόμου.

Καταθέσαμε, να πω στο σημείο αυτό σχετική τροπολογία με στόχο τη συμπλήρωση/διόρθωση του πλαισίου που ήδη είχε θέσει ο  ν. 4039/2012 (Σκανδαλίδη) ώστε να υπάρχει ρητή αναφορά και πρόβλεψη από τον νόμο για ‘’την εγκατάσταση και λειτουργία καταφυγίων αδέσποτων ζώων’’.

Είναι θέμα κοινωνικής ευαισθησίας που άπτεται θεμάτων αξιοπρεπούς διαβίωσης των ζώων και ταυτόχρονα σεβασμού του ζωικού κεφαλαίου από τον άνθρωπο. που Σχετικά με τον έλεγχο και λειτουργία που αναφέρθηκε ο κος Υπουργός για τα καταφύγια και τα ερωτηματικά που έθεσε τι γίνονται μετά τα ζώα, εφόσον πάνε στα καταφύγια, επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τον Ν.604/1977, το Π.Δ 463/1978 και τον Ν4039/12, τα καταφύγια αποτελούν τον χώρο προσωρινής διαμονής και περίθαλψης των αδέσποτων ζώων προκειμένου να ελέγχεται και να διασφαλίζεται η συστηματική και με επιστημονικό τρόπο η φροντίδα των ζώων.

Στο άρθρο 12 του Ν604/1977 προβλέπονται κυρώσεις σχετικά με την λειτουργία των καταφυγίων. Με το παρόν σχέδιο νόμου με το άρθρο 2 τροποποιούνται οι κυρώσεις του παραπάνω άρθρου. Ο έλεγχος των καταφυγίων γίνεται από τις κτηνιατρικές Υπηρεσίες. 

Με την προτεινόμενη με την τροπολογία που καταθέσαμε διάταξη, δίνεται η δυνατότητα στους Δήμους να εξασφαλίσουν ευκολότερα τις απαραίτητες εκτάσεις για την ίδρυση και τη λειτουργία καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς, όπως υποχρεούνται εκ του νόμου, ενώ ρυθμίζεται τελικά το ζήτημα της ορθής διαχείρισης και μείωσης των αδέσποτων ζώων.

Υπάρχει ξεκάθαρη άποψη και της ΚΕΔΕ άλλωστε.

Το θεσμικό πλαίσιο επομένως υπάρχει, ας συνδράμει λοιπόν το Κράτος για να υπάρξει ουσιαστική μέριμνα για το θέμα αυτό.

Σας καλούμε λοιπόν να κάνετε δεκτή την Τροπολογία του Κινήματος Αλλαγής.

Να σας θυμίσουμε άλλωστε ότι πρόκειται για ρυθμίσεις που κι εσείς ο ίδιος έχετε ψηφίσει ως Βουλευτής.

Άρθρο 9: εμμένουμε στην άποψή μας για τη μείωση του πλαφόν ασφαλίστρου με ισχύον το ποσό των 70 χιλιάδων ευρώ.

Άρθρο 12: Διατυπώσαμε την άποψη να φαίνεται στη συσκευασία η χώρα αρμέγματος.

Άλλη μια ρύθμιση σημαντική, εν μέρει προχειρογραμμένη, που δεν σχολιάστηκε από τους φορείς και πρέπει να αντιμετωπιστεί με περισσότερη προσοχή για να επιτύχει τον σκοπό της,

Να εξασφαλιστεί δηλαδή η διαφάνεια και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ώστε να προστατευτεί ο καταναλωτής και να διασφαλιστούν τα ποιοτικά κριτήρια.

Άλλωστε από τέτοιου τύπου μικρές ρυθμίσεις θα χτιστεί σιγά σιγά η συστηματική αντιμετώπιση του φαινομένου των παράνομων ελληνοποιήσεων και όχι πάντα με το φόβητρο των προστίμων και των ποινικών κυρώσεων.

Άρθρο 14: Κατά την άποψή μας, η ρύθμιση αυτή για το κυνήγι των αγριόχοιρων βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση και θα έπρεπε να εμπλουτιστεί.

Για τη διαχείριση της κρίσης της αφρικανικής πανώλης των χοίρων, απαραίτητο μέτρο αποτελεί η μείωση του πληθυσμού των αγριόχοιρων μέσω της θήρας, ωστόσο μέχρι σήμερα,  λόγω της έλλειψης των απαραίτητων υποδομών, δηλαδή των εγκαταστάσεων χειρισμού θηραμάτων, η εφαρμογή αυτού του μέτρου δεν ήταν εφικτή.

Ωστόσο, όπως ήδη επισημάναμε, θα έπρεπε να υπάρχει πρόβλεψη στο παρόν σχέδιο νόμου για τις γεωργικές εκτάσεις που καταστρέφονται από την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των αγριόχοιρων.

Άρθρο 15: Κτηνιατρικά φαρμακευτικά προϊόντα:

Υπήρχε μια σχετική πρόβλεψη και στο ακριβώς προηγούμενο σχέδιο νόμου.

Και εκεί είχαμε συστρατευτεί με τους φορείς που μίλησαν για διάθεση μη εγκεκριμένων κτηνιατρικών παρασκευασμάτων στην αγορά, με νομότυπο τρόπο γιατί ακριβώς δεν υπάρχει έλεγχος.

Η απλοποίηση των διαδικασιών είναι σημαντική αλλά να μη χάνουμε την ουσία.

Είναι και αυτό ζήτημα δημόσιας υγείας καθώς οι ουσίες που χορηγούνται στα ζώα περνούν σε όλη την τροφική αλυσίδα και τελικά στον άνθρωπο.

Επομένως, χρειάζεται εντατικοποίηση των ελέγχων και αυστηρότερα πρόστιμα.

Άρθρα 16 & 17: Σημαντική η πρόβλεψη για τα ιπποειδή και την επικροτούμε και φυσικά είμαστε αντίθετοι σε κάθε μορφή εκμετάλλευσης ζώων υπό καθεστώς καταπόνησης ή κακοποίησής τους με σκοπό οικονομικό ή οποιοδήποτε και τονίζουμε το οποιοδήποτε άλλο όφελος.

Επειδή λοιπόν το νομοσχέδιο άπτεται και θεμάτων ζωοφιλίας, εκμετάλλευσης ζωικού κεφαλαίου, περιβαλλοντικών θεμάτων και πολλές φορές και δημόσιας υγείας που σε γενικές γραμμές κινούνται σε σωστή κατεύθυνση, θεωρούμε ότι έχουμε χρέος να το στηρίξουμε σε ορισμένα σημεία.

Το ίδιο κάναμε και στο αμέσως προηγούμενο νομοσχέδιο που επίσης είχε διεκπεραιωτικό χαρακτήρα.

Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δείχνοντας υπεύθυνη στάση δεν αφορίζουμε τα νομοσχέδια του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που δείχνουν να έχουν τη διάθεση να λύσουν έστω και διαδικαστικά θέματα που χρονίζουν.

Σας επισημαίνουμε όμως ότι δε θα συνεχίζουμε να στηρίζουμε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου σας αν δε δούμε στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα νομοσχέδια με τις ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται ο πρωτογενής τομέας που έχουμε αναφέρει τόσες φορές σε αυτή την αίθουσα.

Ενόψει και της διατήρησης της χρηματοδότησης του αγροδιατροφικού τομέα της χώρας μέσω της νέας ΚΑΠ και του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου,

Θέλουμε να δούμε από εσάς θεσμικές πρωτοβουλίες με χρηματοδοτικά εργαλεία που να ενισχύσουν τη ρευστότητα του αγρότη, προγράμματα ΕΣΠΑ για τους νέους αγρότες, προγράμματα για την ευφυή γεωργία και την πράσινη παραγωγή, σχεδιασμό για τη σύνδεση του πρωτογενούς τομέα με την αναστροφή των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

Γενικότερα όραμα και διάθεση καινοτομίας για έναν από τους κυρίαρχους μοχλούς ανάπτυξης στον οποίο μπορεί να στηριχτεί ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για την οικονομία.

Τον πρωτογενή τομέα που με τα κατάλληλα κίνητρα και με πραγματικό ενδιαφέρον από την Κυβέρνησή σας, μπορεί να κάνει θαύματα.

Σας καλούμε λοιπόν κύριε Υπουργέ να αναλάβετε πλέον πρωτοβουλίες και να πάρετε ρίσκα φέρνοντας τολμηρά νομοσχέδια που θα προωθήσουν ουσιαστικά τον αγροδιατροφικό τομέα και θα κάνουν τον αγρότη πρωταγωνιστή.

Σας ευχαριστώ.’’

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: