Τέλος στα μηχανικά χειρόφρενα στα αυτοκίνητα -Τι αλλάζει

Όλο και λιγότερα είναι τα καινούργια αυτοκίνητα που πωλούνται με το παραδοσιακό μηχανικό χειρόφρενο, με το τέλος του να είναι πλέον ορατό.

Δίνει σταθερά το «παρών» στον κόσμο των τεσσάρων τροχών εδώ και περισσότερα από 100 χρόνια και εξυπηρετεί με συνέπεια τον σκοπό για τον οποίο σχεδιάστηκε έχοντας εξελιχθεί ελάχιστα στο πέρασμα του χρόνου. Ο λόγος για το «ταπεινό» μηχανικό χειρόφρενο, το οποίο, όπως δείχνουν τα πράγματα, τελεί πλέον υπό εξαφάνιση και δεν θα είναι μαζί μας για πολύ καιρό ακόμη.

Το μηχανικό χειρόφρενο κοστίζει σημαντικά λιγότερο από ό,τι ο ηλεκτρικός και ηλεκτρονικά ελεγχόμενος «ανταγωνιστής» του και η χρήση του στην πράξη είναι όχι μόνο εύκολη αλλά περιορίζεται χρονικά σε μερικά δέκατα του δευτερολέπτου.

Ωστόσο, η επιπλέον ευκολία που προσφέρει το ηλεκτρικό χειρόφρενο, αλλά και η ασφάλεια -σε κάποια μοντέλα ενεργοποιείται αυτόματα- βάζει το έξτρα κόστος του σε δεύτερη μοίρα. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που, σε συνδυασμό με την άποψη και τις απαιτήσεις του κοινού, το ηλεκτρικό χειρόφρενο υπερισχύει αριθμητικά στη γκάμα των περισσότερων κατασκευαστών αυτοκινήτου.

Σύμφωνα και με έρευνα που πραγματοποίησε η βρετανική ιστοσελίδα CarGurus για την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, τα μοντέλα που είναι διαθέσιμα στην εγχώρια αγορά και με μηχανικό χειρόφρενο αναλογούν μόλις στο 13% επί του συνόλου των διαθέσιμων προτάσεων.

Παράλληλα, το άλλοτε στάνταρ μηχανικό χειρόφρενο βλέπει διαρκώς την πόρτα της εξόδου από όλο και περισσότερα νέα μοντέλα και εκδόσεις. Η έρευνα αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ο αριθμός των διαθέσιμων νέων μοντέλων στη βρετανική αγορά με μηχανικό χειρόφρενο σημείωσε επιπλέον πτώση κατά 4% τους τελευταίους 12 μήνες, έναντι των 12 προηγούμενων, ενώ μόνο ένας κατασκευαστής το προσφέρει για ολόκληρη την ομολογουμένως μικρή γκάμα του: η Abarth.

Τα στοιχεία που θα συγκλονίσουν τους φίλους του παραδοσιακού χειρόφρενου έχουν να κάνουν περισσότερο με τις προηγούμενες χρονιές με την έρευνα να αναφέρει ότι μεταξύ 2018 και 2019 ο αριθμός των αυτοκινήτων που ήταν διαθέσιμα με μηχανικό χειρόφρενο μειώθηκε στο 30% επί του συνόλου και έπεσε ακόμη περισσότερο στο 24% το 2020.

Πολύ χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της BMW που είδε τον αριθμό των διαθέσιμων μοντέλων της με μηχανικό χειρόφρενο στη βρετανική αγορά να μειώνεται από τα 14 στα μόλις τρία αυτοκίνητα μεταξύ 2019-2021.

Το 2021 μόλις το 17% του συνόλου των διαθέσιμων μοντέλων και εκδόσεων έφερε μηχανικό χειρόφρενο στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ φέτος εκτιμάται ότι αυτό το ποσοστό θα πέσει ακόμη περισσότερο στο 13% λόγω και των πολλών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κάνουν την είσοδό τους στον εμπορικό στίβο, σε συνδυασμό με την «έξοδο» παλιότερων γενιών συμβατικών μοντέλων ή αναβαθμίσεων που δέχονται στον εξοπλισμό τους.

Απάντηση