Ελένη Στούμπου-Κατσαμούρη, Η “Ανθή” της Κασσάνδρας
Το άρθρο αυτό παρουσιάζει πηγές σχετικά με μοίρα των γυναικών μετά την πτώση της χερσονήσου της Κασσάνδρας, που σήμανε το τέλος της Επανάστασης στη Χαλκιδική (Μάιος-Νοέμβριος 1821). Κοντά στις γυναίκες που χωρίστηκαν από τις οικογένειές τους και πουλήθηκαν στα σκλαβοπάζαρα, υπήρξαν και άγνωστες σήμερα περιπτώσεις γυναικών που πήραν τα όπλα και αγωνίστηκαν οι ίδιες, όπως η “Ανθή”, κόρη αρματολού, που διέσωσε τη μνήμη της η διάσημη το 19ο αι. συγγραφέας Dora d’ Istria.
Μία γυναίκα οπλαρχηγός στην Eπανάσταση
της Χαλκιδικής
Ξεφυλλίζοντας τις εφημερίδες του 1821, ο καλλιεργημένος Άγγλος αναγνώστης θα έβρισκε κάθε τρεις και λίγο νέα από τη χερσόνησο της Κασσάνδρας. Έγραφαν οι εφημερίδες, με άρθρα φλογερά, για τον Αγώνα στη Χαλκιδική, που δεν έμοιαζε τότε παρωνυχίδα της Πελοποννήσου, αλλά είδηση πρώτης γραμμής, γιατί η Χαλκιδική ήλεγχε το Θερμαϊκό και το εμπόριο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Για τέσσερις μήνες κράτησαν οι Επαναστάτες τη χερσόνησο της Κασσάνδρας, οχυρωμένοι πίσω από τον ισθμό, την τάφρο που απόμεινε από την αρχαία διώρυγα και το διατείχισμα που έπιανε από το Θερμαϊκό μέχρι τον Τορωναίο. Ο Άγγλος φίλος μας διαβάζει «Sun», που τότε ήταν μια σοβαρότατη εφημερίδα.
Δείτε την συνέχεια:

Το 2005 κέρδισε το βραβείο Silvio Andreis στο φεστιβάλ αρχαιολογικών ταινιών του Ροβερέτο (Ιταλία) για τη “Συντήρηση-βιβλιοδεσία κώδικα αρ. 1 μονής Σιμωνόπετρας”. Το 2007 κέρδισε το βραβείο μικρού μήκους στο Φεστιβάλ αρχαιολογικών ταινιών της Μπεζανσόν (Γαλλία) για τον “Αμφορέα της Ελευσίνας” και εύφημη μνεία για την ίδια ταινία στο αντίστοιχο Φεστιβάλ της Χώρας των Βάσκων (7o FICAB). Το 2010 κέρδισε το βραβείο μικρού μήκους για το “Παράξενο πεπρωμένο της αρπαγείσας κόρης” στο Φεστιβάλ αρχαιολογικών ταινιών της Αμιένης (Γαλλία). To 2017 η ταινία της “Ροτόντα”, που απεικονίζει τα μοναδικά ψηφιδωτά του μνημείου, εκπροσώπησε το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού σε διεθνή φεστιβάλ και πέρασε στη βραχεία λίστα του διαγωνισμού “Μuseums in short”. Ταινίες της προβάλλονται από την Τηλεόραση της Βουλής και το Archaeology Channel. Γράφει για θέματα αρχαιολογίας και τέχνης στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο.

To ergoxalkidikis.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.