Τι αλλάζει στις πανελλαδικές εξετάσεις και στα Λύκεια: Το νέο σύστηµα που επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας για την εισαγωγή στα ΑΕΙ

Ξεκίνησε η αντίστροφη µέτρηση για τις πανελλαδικές εξετάσεις, οι οποίες βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος µε τη συζήτηση που έχει ανοίξει για την αλλαγή του συστήµατος εισαγωγής στα Πανεπιστήµια και τη θεσµοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου. Τo νέο καθεστώς που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας για την αναδιοργάνωση του Λυκείου και την πρόσβαση των υποψηφίων στα ΑΕΙ αναµένεται να εφαρµοστεί από το επόµενο σχολικό έτος 2024-25 για τους µαθητές που θα φοιτούν στην Α’ Λυκείου, δηλαδή από το 2027 για τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Το Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο έχει ήδη προαναγγείλει ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, προβλέπει την εισαγωγή στα ΑΕΙ µε βάση τον υπολογισµό των βαθµών και των τριών τάξεων του Λυκείου µε ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και την ενίσχυση της Τράπεζας Θεµάτων, µέσω της οποίας θα βγαίνουν τα θέµατα στις νέου τύπου Πανελλαδικές, µε τρόπο αδιάβλητο και αξιοκρατικό. Υπέρ του νέου συστήµατος τάσσεται, µιλώντας στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή», ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισµού Εξετάσεων, οµότιµος καθηγητής του Πανεπιστηµίου Πατρών, Γιώργος ∆άσιος, ο οποίος επί 33 χρόνια έχει ταυτίσει το όνοµά του µε τις πανελλαδικές εξετάσεις και έχει «έναν εκτενή κατάλογο παρατηρήσεων και προτάσεων που θα πρέπει να εφαρµοστούν για να εξοµαλυνθούν µακροχρόνιες ανωµαλίες των συστηµάτων εξέτασης».

Περιορίζεται όµως, όπως λέει, στις απολύτως σηµαντικές, τονίζοντας έτσι την ιδιαίτερη σηµασία τους και εξηγεί πού οφείλεται η περίφηµη αποστήθιση για την οποία µιλάµε όλοι µας. «Μα είναι προφανές. Στο γεγονός της αυστηρά καθορισµένης εξεταστέας ύλης: από το συγκεκριµένο βιβλίο, από τη σελίδα Α έως τη σελίδα Β, από τη συγκεκριµένη παράγραφο που αρχίζει από τη λέξη Γ και τελειώνει στη λέξη ∆. Και ρωτάω, ποιος από εµάς, αν ήταν σήµερα υποψήφιος, θα διάβαζε έστω και µια λέξη παραπάνω από αυτή τη συνταγή; Απλά θα µάθαινε τη συνταγή απ’ έξω και θα έγραφε για 20. Τι θα είχε µάθει; Μα φυσικά, πώς να παπαγαλίζει καλύτερα. Ποιος είναι ο αντίλογος; Οτι έτσι εξασφαλίζεται µια συγκριτικά δίκαιη βαθµολόγηση. Προσωπικά δεν νοµίζω ότι ευσταθεί ένα τέτοιο επιχείρηµα, πρώτον γιατί ο βαθµολογητής µπορεί εύκολα να διακρίνει τον διαβασµένο υποψήφιο και, δεύτερον, γιατί δεν είναι δυνατόν να διαστρεβλώνουµε τον τρόπο µελέτης θυσιάζοντας την ουσία του περιεχοµένου της µελέτης».

Απάντηση