‘‘Η τέχνη να πετάς μεταξύ φωτιάς και νερού. ’’Ελληνικά CL-415 της 383 Μ.Ε.Ε.Α.

Ευχαριστούμε τον φωτορεπόρτερ-planespotter Δημήτρη Ζάχο για την παραχώρηση των αποκλειστικών φωτογραφιών.

Πληροφορίες κειμένου: www.haf.gr

Διήλθωμεν δια πυρός και ύδατος
(Περάσαμε μέσα από φωτιά και νερό)

Το έμβλημα της 383 Μ.Ε.Ε.Α. συμβολίζει την αέναη μάχη μεταξύ καλού και κακού ενώ παράλληλα δεσπόζει η επικράτηση του νερού (μπλε αετός) ενάντια στις καταστροφικές τάσεις της φωτιάς (κόκκινος δράκος). Στη σύνθεση τίθεται σε περίοπτη θέση το εθνόσημο με τους ομόκεντρους κύκλους, ενώ το ρητό της Μοίρας είναι το «Διήλθωμεν δια πυρός και ύδατος» (και εξήγαγες ημάς εις αναψυχήν) δηλαδή «περάσαμε μέσα από φωτιά και νερό» (και μας οδήγησες σε αναζωογόνηση), φράση που περιέχεται στα τελευταία λόγια του Άγιου Κοσμά του Αιτωλού προς τους Τούρκους δημίους του. Το ρητό συμβολίζει παραστατικά τον κύκλο υδροληψίας και ρίψης του νερού στη φωτιά, διαδικασία που χαρακτηρίζει την επιχειρησιακή τακτική της Μοίρας. Η 383 Μ.E.E.A. (Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης) ιδρύθηκε στις 16-5-2003 και το 2006 πραγματοποιήθηκε η μετεγκατάστασή από την 112 Π.Μ. (Ελευσίνα) στο αεροδρόμιο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ». Φέτος συμπληρώνονται 20 χρόνια από την ίδρυση της Μοίρας. Το όνομα κλήσης της Μοίρας είναι «Πρωτέας». Ο Πρωτέας, ήταν ένας από τους Άτλαντες της Ελληνικής Μυθολογίας, που συμβολικά στήριζαν τη γη και είχε την δύναμη να μεταμορφώνεται  σε διάφορες μορφές δύο εκ των οποίων ήταν η φωτιά και το νερό. Στη Μοίρα υπηρετούν ιπτάμενοι, απόφοιτοι της Σχολής Ικάρων.                                                

Η 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης έχει ως κύρια αποστολή την Αεροπυρόσβεση, μια πολύ απαιτητική αποστολή, ιδιαίτερα κατά τις φάσεις της υδροληψίας και της ρίψης, η οποία γίνεται με ελάχιστο ύψος τα 100 πόδια (30 μέτρα). Είναι χαρακτηριστικό ότι κανένας κύκλος υδροληψίας – ρίψης δεν είναι ίδιος με τον επόμενο, πόσο μάλλον οι αποστολές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η κατάσταση ανέμου και θάλασσας μεταβάλλεται απρόσμενα στη διάρκεια μιας αποστολής, το ίδιο και οι απαιτήσεις για ρίψη σε συγκεκριμένα μέτωπα μιας πυρκαγιάς. Επίσης τα πληρώματα δε γνωρίζουν από την αρχή τον προορισμό τους και την περιοχή επιχειρήσεων. Είναι συνεχώς σε ετοιμότητα 20 λεπτών, χρόνος που δεν επιτρέπει λεπτομερή σχεδιασμό της αποστολής. Ο σχεδιασμός στην ουσία γίνεται επί του πεδίου της πυρκαγιάς, η οποία είναι κάθε φορά και σε διαφορετικό μέρος της Ελλάδας (και όχι μόνο).

Το κοινωνικό έργο της 383 Μ.Ε.Ε.Α. επεκτείνεται και εκτός Ελλάδας μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού, πλέον, RescEU συνδράμοντας στην κατάσβεση πυρκαγιών σε όλη την επικράτεια της Ευρώπης όπως: 19/8/99 – Turkey Izmit Tupras Oil Refinery Fire, 2001 – Cyprus, 2002 – Cyprus, 29/7/03 – France Marseille, 27/7/04 – Portugal, 3/12/10 – Israel Carmel Forest, 19/6/16 – Cyprus, 22/11/16 – Israel Haifa, 25/5/19 – Israel, 5/7/21- Cyprus, 25/7/21 – Italy Sardegna, 15/7/22 – France Nimes, 11/8/22 – France Bordeaux, 22/8/22 – Portugal

Εκτός από τις αποστολές Αεροπυρόσβεσης, η Μοίρα αναλαμβάνει ετοιμότητες και αποστολές Έρευνας – Διάσωσης, οπότε το πλήρωμα συμπληρώνεται από δύο Μηχανοσώστες και το αεροσκάφος εξοπλίζεται με φουσκωτή λέμβο για την περισυλλογή των ναυαγών. Αυτή αναπτύσσεται στην περίπτωση που οι συνθήκες της θάλασσας επιτρέπουν την προσθαλάσσωσή του αεροσκάφους. Πέρα από τις αποστολές αυτές, τα αεροσκάφη CL-415 εκτελούν και ελαφρές τακτικές μεταφορές, όταν επικρατούν καλές καιρικές συνθήκες, ακόμα και κατά τις νυκτερινές ώρες, λόγω του πληρέστατου εξοπλισμού ναυτιλίας που διαθέτουν. Κατά τους χειμερινούς μήνες η Μοίρα είναι σε ετοιμότητα για αποστολές Έρευνας και Διάσωσης. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται κάλλιστη διαχείριση του δυναμικού μεταφορικών αεροσκαφών.

To CL-415 είναι ο διάδοχος του ομώνυμου CL-215. Η κύρια αποστολή του είναι η αεροπυρόσβεση αλλά χρησιμοποιείται και σε αποστολές έρευνας και διάσωσης. Είναι αισθητά αναβαθμισμένο σε σχέση με τον προκάτοχό του. Το πλέον εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του αεροσκάφους είναι ότι έχει τη δυνατότητα λήψης 6.140 λίτρων νερού σε 12 δευτερόλεπτα. Φέρει δίχρωμη παραλλαγή με κίτρινο και κόκκινο χρώμα.

Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις

  • Πλήρωμα: 2
  • Κινητήρες: 2 turboprop PRATT AND WHITNEY PW123AF, 2380shp
  • Εκπέτασμα Πτερύγων: 28.60μ
  • Μήκος: 19.82μ
  • Μέγιστη ταχύτητα: 376χλμ την ώρα

Το άρθρο είναι αφιερωμένο στο ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό, την ψυχή, των Ελληνικών πυροσβεστικών αεροσκαφών CL-415.

Απάντηση