Παίρνετε το αμάξι για τη δουλειά; Πιθανώς καρκινογόνες πτητικές ουσίες στην καμπίνα

Όσοι μετακινούνται καθημερινά με το αυτοκίνητό τους μπορεί να εισπνέουν δυνητικά καρκινογόνο αέρα μέσα στην καμπίνα των επιβατών.

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη τα επιβραδυντικά φλόγας, που χρησιμοποιούνται στα καθίσματα και σε άλλα υλικά της καμπίνας, αυξάνουν τον κίνδυνο έκθεσης σε δυνητικά καρκινογόνο αέρα, ιδιαίτερα το καλοκαίρι όταν οι θερμοκρασίες είναι υψηλές.

Οι ερευνητές αυτής της τελευταίας μελέτης προτρέπουν τις κυβερνήσεις να αναθεωρήσουν τους ισχύοντες κανονισμούς σχετικά με τη χρήση επιβραδυντικών φλόγας στα αυτοκίνητα.

Πώς έγινε η έρευνα

Για να εκτιμήσουν την ποιότητα του αέρα στις καμπίνες αυτοκινήτων, οι ερευνητές εξέτασαν 101 αυτοκίνητα σε 30 πολιτείες (των ΗΠΑ) με έτος μοντέλου μεταξύ 2015 και 2022. Περίπου το 99% των δειγμάτων είχαν φωσφορικό Tris(1-χλωρο-ισοπροπυλικό) (TCIPP), μια κοινή κατηγορία επιβραδυντικών φλόγας, η οποία επί του παρόντος τελεί υπό διερεύνηση από το αμερικανικό Εθνικό Πρόγραμμα Τοξικολογίας ως “πιθανώς καρκινογόνα”.

“Το TCIPP ήταν ανιχνεύσιμο στο 99% των οχημάτων και ο αφρός οχημάτων αναγνωρίστηκε ως πηγή αυτής της ένωσης. Η συχνή ανίχνευση TCIPP σε οχήματα είναι ιδιαίτερα ανησυχητική δεδομένου ότι μια Εθνική Τοξικολογική Έκθεση του 2023 βρήκε στοιχεία καρκινογόνου δράσης σε αρσενικά και θηλυκά ποντίκια, που εκτέθηκαν στην ουσία. Διαπιστώθηκαν αυξήσεις σε ηπατικά αδενώματα, καρκινώματα του ήπατος και αδενώματα ή αδενοκαρκινώματα της μήτρας, έγραψαν οι ερευνητές στην μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Environmental Science and Technology.

Σύμφωνα με τον Patrick Morrison της Διεθνούς Ένωσης Πυροσβεστών, η οποία επιβλέπει τις συνθήκες υγείας και ασφάλειας για 350.000 Αμερικανούς και Καναδούς πυροσβέστες, η χρήση επιβραδυντικών φλόγας δεν εξυπηρετεί τον σκοπό και εγείρει ανησυχίες για κινδύνους για την υγεία μεταξύ των πυροσβεστών:

“Η πλήρωση προϊόντων με αυτές τις επιβλαβείς χημικές ουσίες δεν βοηθάει καθόλου στην πρόληψη των πυρκαγιών για τις περισσότερες χρήσεις και αντ’ αυτού κάνει τις φλόγες να παράγουν περισσότερο καπνό και να είναι πιο τοξικές. Προτρέπω στην NHTSA (Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας) να ενημερώσει το πρότυπο ευφλεκτότητας, ώστε να μην απαιτεί την χρήση χημικών επιβραδυντικών φλόγας μέσα στα οχήματα”.

Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο

Όσοι οδηγούν καθημερινά για πολύ ώρα και όσοι είναι επαγγελματίες οδηγοί, διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο, σύμφωνα με την μελέτη. Μάλιστα, τα παιδιά αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο κίνδυνο καθώς αναπνέουν μεγαλύτερη ποσότητα αέρα ανά κιλό σωματικού βάρους σε σύγκριση με τους ενήλικες. Ο κίνδυνος είναι επίσης υψηλότερος για όσους ζουν σε θερμότερα κλίματα (σ.σ. όπως της Ελλάδας).

“Η έρευνά μας διαπίστωσε ότι τα εσωτερικά υλικά απελευθερώνουν επιβλαβείς χημικές ουσίες στον αέρα της καμπίνας των αυτοκινήτων μας. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο μέσος οδηγός ξοδεύει περίπου μία ώρα στο αυτοκίνητο κάθε μέρα (στις ΗΠΑ), αυτό είναι ένα σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό και για τους οδηγούς με μεγαλύτερες μετακινήσεις και για τα παιδιά επιβάτες, που αναπνέουν περισσότερο εσωτερικό αέρα στην καμπίνα του αυτοκινήτου”, δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της έρευνας, Rebecca Hoehn, από το πανεπιστήμιο Duke.

Ωστόσο, απαιτούνται περαιτέρω μελέτες για την εκτίμηση του κινδύνου, καθώς το επίπεδο έκθεσης επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από προσωπικές συμπεριφορές, όπως εάν ο επιβάτης χρησιμοποιεί κλιματισμό ή αν τα παράθυρα είναι ανοιχτά, ενώ οδηγεί.

Πώς να μειώσετε τον κίνδυνο

Ο έλεγχος της θερμοκρασίας της καμπίνας του οχήματος είναι ένας τρόπος για να μειωθεί η απελευθέρωση αυτών τνω πιθανώς καρκινογόνων πτητικών ουσιών μέσα στην καμπίνα του αυτοκινήτου.

  • Αφότου μπείτε στο σταθμευμένο αυτοκίνητο (ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες), φροντίστε να το αερίζετε σωστά, ανοίγοντας επιτόπου τα παράθυρα.
  • Κατά την ενεργοποίηση του κλιματισμού, αποφύγετε την ανακυκλοφορία του εσωτερικού αέρα, για να μειώσετε τον κίνδυνο.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος είναι να μειωθεί από τους κατασκευαστές η χρήση επιβραδυντικών φλόγας, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να γίνουν αλλαγές σε πρότυπα ασφαλείας που ορίστηκαν πρώτη φορά τη δεκαετία του 1970.

“Μπορείτε να μειώσετε την έκθεσή σας σε επιβραδυντικά φλόγας στο αυτοκίνητό σας ανοίγοντας τα παράθυρα και παρκάροντας στη σκιά. Αλλά αυτό που πραγματικά χρειάζεται είναι να μειωθεί η ποσότητα των επιβραδυντικών φλόγας που μπαίνει εξαρχής στα αυτοκίνητα. Το να μετακινείσαι με το αυτοκίνητο προς και από τη δουλειά δεν θα έπρεπε να αποτελεί κίνδυνο καρκίνου και τα παιδιά πρέπει να μην αναπνέουν χημικές ουσίες που ίσως βλάψουν τον εγκέφαλό τους”, δήλωσε η συν-συγγραφέας της έρευνας, Lydia Jahl, ανώτερη ερευνήτρια στο Green Science Policy Institute.

Πηγές: medicaldaily.com,

Απάντηση