Αναδρομή στα παλιά
Πότε και πως ήρθε το πρώτο αυτοκίνητο στην Αρναία χωρίς
αμαξιτό δρόμο
Περίεργο αλλά και πραγματικό.
Μέχρι πριν το 1925-26 δεν υπήρχαν αμαξιτοί δρόμοι και δεν είχε έρθει αυτοκίνητο στην Αρναία.
όμως δύο πρακτορεία από την Θεσ/νίκη με κάποια προσπάθεια να ανοίξει αυτοκινητόδρομος, έβαλαν το εξής στοίχημα.
Διέθεσε το ένα πρακτορείο αυτοκίνητο επιβατικό με σκοπό να φθάσει στην Αρναία χωρίς δρόμο μέσω Αγ. Προδρόμου και Χολομώντα, το άλλο πρακτορείο διέθεσε επιβατικό αυτοκίνητο να φθάσει στην Αρναία χωρίς δρόμο μέσω Στανού,
Στοίχημα να ξεκινήσουν ν την ίδια ώρα και όποιο φτάσει πρώτο στην Αρναία.
Μόλις έφτασε η είδηση σήμανε συναγερμός στη Λιαρίγκοβη συγκεντρώθηκαν όλοι στη πλατεία που ήταν το τέρμα με αγωνία και περίμεναν.
![]() |
Η υποδοχή του πρώτου αυτοκινήτου στην Αρναία |
Πέρασαν φυσικά ώρες και δεν πίστευαν οτι ειναι δυνατόν χωρίς άνοιγμα δρόμου να φτάσουν τα αυτοκίνητα
όμως έγινε το πρώτο αυτοκίνητο ήρθε μέσω Χολομώντα . Εμφανίστηκε στην πλατεία απο τα Τρικαλιωτάδικα και το σπίτι του Μπιλούκα. Κατέβηκε από την κορυφογραμμή Ισιώματα, μουστιαρί και βγήκε κάπου κοντά στο σημερινό γηροκομείο. Χειροκροτήματα, θαυμασμός και χαρά σε όλους. Ο οδηγός άγνωστος όπως αναφέρουν λεγόταν Γιώργος και ήταν καλοντυμένος, Μετά από μία ώρα περίπου έφτασε και το δεύτερο αυτοκίνητο μέσω Στανου με άγνωστο και αυτόν τον οδηγό με απλό ντύσιμο και ψηλό. Αυτή ήταν μια αρχή. Όμως άρχισε μικρές διορθώσεις σιγά- σιγά κάποια συγκοινωνία μέσω Στανού.
Από τους πρώτους που άρχισαν συγκοινωνία με αυτοκίνητο επιβατικό ήταν ο Παντελής Καλλέργης και ο Δημ. Μπηλουκας. Το ταξίδι ήταν περιπετειώδες αφού υπήρχαν ποτάμια χωρίς γέφυρες.
Δρόμος από τον Χολομώντα δεν υπήρχε και και στους σεισμούς του Σεπτέμβρη 1932 οι πρώτες βοήθειες στους σεισμοπαθείς, τρόφιμα, λαμαρίνες, και ξυλεία για προσωρινές παράγκες ήρθαν με φορτηγό του Στρατού μέσω Στανού.
Μετά άνοιξε χωματόδρομος μέσω Χολομώντα αλλά ταξίδι με περιπέτειες. Η ασφαλτόστρωση έγινε μόνο το 1956- 1957 απο τον εργολάβο Θ. Τσακιρίδη.
Τα πρώτα φορτηγά που επικοινωνούσαν με τη Θεσσαλονίκη ήταν του Νίκ. Μαχαιρά και του Θεοχ. Θ. Παπαθεοχάρη.
Επίσης του Κων. Δημητρακούδη, του Παντελή Μαχαιρά μεταγενέστερα, του Ιωάννη Χ. Κεχαγιά και του αδερφού του Δημητρίου Χ. Κεχαγιά και του Χριστόδουλου Σαράφη.
Με τα φορτηγά εργαζόταν και οι μεσίτες Χ.Παναγιώτου συνέταιρος με Κ. Δημητρακούδη και Δ. Κεχαγιά και ο Γιωργάκης Ι. Καλυβιώτης. Αυτοί έπαιρναν παραγγελίες απο παντωπωλεία και κατοίκους