‘‘Από μηχανής θεοί…’’ ή αλλιώς 383 Μ.Ε.Ε.Α.

Ευχαριστούμε τον φωτορεπόρτερ-planespotter Δημήτρη Ζάχο για την παραχώρηση των αποκλειστικών φωτογραφιών.

Από μηχανής θεός: (στα αρχαία ελληνικά «π μηχανς θεός» και στα λατινικά  «Deus ex machina»). Κυριολεκτικά σημαίνει «ο θεός από τη μηχανή» και είναι όρος που προέρχεται από την αρχαία ελληνική τραγωδία, εννοώντας την απρόσμενη παρέμβαση ενός παράγοντα (γεγονός, πρόσωπο, ή αντικείμενο) που προσφέρει λύση σε μία δύσκολη κατάσταση

Πληροφορίες κειμένου: www.haf.gr

Η 383 Μ.E.E.A. (Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης) ιδρύθηκε στις 16-5-2003 και το 2006 πραγματοποιήθηκε η μετεγκατάστασή από την 112 Π.Μ. (Ελευσίνα) στο αεροδρόμιο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ».Το όνομα κλήσης της Μοίρας είναι «Πρωτέας». Ο Πρωτέας, ήταν ένας από τους Άτλαντες της Ελληνικής Μυθολογίας, που συμβολικά στήριζαν τη γη και είχε την δύναμη να μεταμορφώνεται  σε διάφορες μορφές δύο εκ των οποίων ήταν η φωτιά και το νερό. Στη Μοίρα υπηρετούν ιπτάμενοι, απόφοιτοι της Σχολής Ικάρων.                                                

Η 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης έχει ως κύρια αποστολή την Αεροπυρόσβεση, μια πολύ απαιτητική αποστολή, ιδιαίτερα κατά τις φάσεις της υδροληψίας και της ρίψης, η οποία γίνεται με ελάχιστο ύψος τα 100 πόδια (30 μέτρα). Είναι χαρακτηριστικό ότι κανένας κύκλος υδροληψίας – ρίψης δεν είναι ίδιος με τον επόμενο, πόσο μάλλον οι αποστολές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η κατάσταση ανέμου και θάλασσας μεταβάλλεται απρόσμενα στη διάρκεια μιας αποστολής, το ίδιο και οι απαιτήσεις για ρίψη σε συγκεκριμένα μέτωπα μιας πυρκαγιάς. Επίσης τα πληρώματα δε γνωρίζουν από την αρχή τον προορισμό τους και την περιοχή επιχειρήσεων. Είναι συνεχώς σε ετοιμότητα 20 λεπτών, χρόνος που δεν επιτρέπει λεπτομερή σχεδιασμό της αποστολής. Ο σχεδιασμός στην ουσία γίνεται επί του πεδίου της πυρκαγιάς, η οποία είναι κάθε φορά και σε διαφορετικό μέρος της Ελλάδας (και όχι μόνο).

Το κοινωνικό έργο της 383 Μ.Ε.Ε.Α. επεκτείνεται και εκτός Ελλάδας μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού, πλέον, RescEU συνδράμοντας στην κατάσβεση πυρκαγιών σε όλη την επικράτεια της Ευρώπης όπως: 19/8/99 – Turkey Izmit Tupras Oil Refinery Fire, 2001 – Cyprus, 2002 – Cyprus, 29/7/03 – France Marseille, 27/7/04 – Portugal, 3/12/10 – Israel Carmel Forest, 19/6/16 – Cyprus, 22/11/16 – Israel Haifa, 25/5/19 – Israel, 5/7/21- Cyprus, 25/7/21 – Italy Sardegna, 15/7/22 – France Nimes, 11/8/22 – France Bordeaux, 22/8/22 – Portugal.

Εκτός από τις αποστολές Αεροπυρόσβεσης, η Μοίρα αναλαμβάνει ετοιμότητες και αποστολές Έρευνας – Διάσωσης, οπότε το πλήρωμα συμπληρώνεται από δύο Μηχανοσώστες και το αεροσκάφος εξοπλίζεται με φουσκωτή λέμβο για την περισυλλογή των ναυαγών. Αυτή αναπτύσσεται στην περίπτωση που οι συνθήκες της θάλασσας επιτρέπουν την προσθαλάσσωσή του αεροσκάφους. Πέρα από τις αποστολές αυτές, τα αεροσκάφη CL-415 εκτελούν και ελαφρές τακτικές μεταφορές, όταν επικρατούν καλές καιρικές συνθήκες, ακόμα και κατά τις νυκτερινές ώρες, λόγω του πληρέστατου εξοπλισμού ναυτιλίας που διαθέτουν. Κατά τους χειμερινούς μήνες η Μοίρα είναι σε ετοιμότητα για αποστολές Έρευνας και Διάσωσης. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται κάλλιστη διαχείριση του δυναμικού μεταφορικών αεροσκαφών.

To CL-415 είναι ο διάδοχος του ομώνυμου CL-215. Η κύρια αποστολή του είναι η αεροπυρόσβεση αλλά χρησιμοποιείται και σε αποστολές έρευνας και διάσωσης. Είναι αισθητά αναβαθμισμένο σε σχέση με τον προκάτοχό του. Το πλέον εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του αεροσκάφους είναι ότι έχει τη δυνατότητα λήψης 6.140 λίτρων νερού σε 12 δευτερόλεπτα. Φέρει δίχρωμη παραλλαγή με κίτρινο και κόκκινο χρώμα.

Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις

  • Πλήρωμα: 2
  • Κινητήρες: 2 turboprop PRATT AND WHITNEY PW123AF, 2380shp
  • Εκπέτασμα Πτερύγων: 28.60μ
  • Μήκος: 19.82μ
  • Μέγιστη ταχύτητα: 376χλμ την ώρα

Λίγες ημέρες πριν ξεκινήσει επίσημα η φετινή αντιπυρική περίοδος, το άρθρο είναι αφιερωμένο στο ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό, την ψυχή, των Ελληνικών πυροσβεστικών αεροσκαφών CL-415.

Απάντηση