Με τρία κριτήρια οι επιστροφές φόρου και ΦΠΑ

«Χαρτάκι» προτεραιότητας για την επιστροφή των φόρων θεσπίζει το υπουργείο Οικονομικών με τον αύξοντα αριθμό να διαμορφώνεται από μια σειρά αντικειμενικών κριτηρίων, όπως η φορολογική συμπεριφορά της επιχείρησης ή του φυσικού προσώπου, το ύψος της επιστροφής αλλά και ενδεχόμενες οφειλές προς το δημόσιο.
Το υπουργείο Οικονομικών κατατείνει στο μέτρο αυτό μετά τον σάλο που προκάλεσαν στους φορολογουμένους οι δηλώσεις πρώην

στελεχών του οικονομικού επιτελείου που έκαναν λόγο ότι προκειμένου να φθάσει η επιστροφή στην τσέπη του δικαιούχου θα έπρεπε πρώτα αυτός να καταβάλει προμήθεια από 5%-10% επί του επιστρεφόμενου ποσού στον έφορο. 

Οσο μεγαλύτερο μάλιστα είναι το επιστρεφόμενο ποσό τόσο υψηλότερο ήταν και το «γρηγορόσημο». 

Τις θέσεις αυτές ακολούθησαν αντικρουόμενες δηλώσεις αρμοδίων παραγόντων με τον υπουργό Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλο να θεωρεί την τακτοποίηση των υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τρίτους απαραίτητα στοιχεία για την ενίσχυση της ρευστότητας και την ανάκαμψη της οικονομίας, κόντρα στις συστάσεις που έγιναν λίγες ημέρες αργότερα προς τους εφόρους για «πάγωμα» των επιστροφών λόγω της δημοσιονομικής κρίσης. 

Η σύγχυση ενισχύθηκε περαιτέρω μετά τη δήλωση του νέου ΓΓΠΣ κ. Χ. Θεοχάρη, που ανέφερε ότι οι συστάσεις αυτές δεν αφορούν μικροποσά επιστροφών φόρου, τα οποία πάντως υπολογίζονται συνολικά περί τα 500 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους. Σημειώνεται ότι το υπουργείο Οικονομικών αρχικά είχε υπολογίσει να επιστραφούν στα φυσικά πρόσωπα ποσά ύψους 3,8 δισ. ευρώ. Με τα νεότερα, όμως, δεδομένα οι επιστροφές θα ξεπεράσουν τα 5 δισ. ευρώ. Η αύξηση των επιστροφών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο μπόνους των αποδείξεων, το οποίο και ψαλιδίστηκε σημαντικά για τα εισοδήματα του τρέχοντος έτους.

ΘΕΣΠΙΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ
Κατόπιν αυτών το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να προχωρήσει στη θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων, χωρίς ανθρώπινη μεσολάβηση, από τα οποία και θα κρίνεται εάν το ποσό της επιστροφής θα φθάσει στον φορολογούμενο ή θα παγώσει. Τα κριτήρια αυτά θα θεσμοθετηθούν σε ειδικό νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή στις αρχές του χρόνου και θα αφορά στην απλοποίηση του φορολογικού συστήματος. Μεταξύ των κριτηρίων αυτών, σύμφωνα με πληροφορίες, περιλαμβάνονται: 

1. Το ύψος του επιστρεφόμενου ποσού σε συνδυασμό με την πορεία είσπραξης των φόρων. Εάν τα έσοδα αυξάνονται με ρυθμό μικρότερο των προβλέψεων θα υπάρχει συγκράτηση του ρυθμού αποδέσμευσης των επιστροφών πάνω από ένα συγκεκριμένο μηνιαίο ποσοστό που θα καθορίσει το υπουργείο. Εάν αντίθετα υπάρχει αύξηση των εσόδων θα αποδεσμεύονται περισσότερες επιστροφές.

2. Ειδικά για τις επιστροφές ΦΠΑ θα λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος κατάθεσης υποβολής του αιτήματος από τους δικαιούχους, οι οποίοι και θα λαμβάνουν ειδικό ειδικό αριθμό με την ημερολογιακή καταχώρηση του αιτήματος. Οι δικαιούχοι με βάση αυτόν τον αριθμό θα μπορούν να παρακολουθούν μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης της ΓΓΠΣ την πορεία υλοποίησης του αιτήματός τους και να υπολογίζουν με σχετική ακρίβεια το πότε θα πληρωθούν.

3. Η φορολογική συμμόρφωση της επιχείρησης και το κατά πόσο έχει υποπέσει σε φορολογικές παραβάσεις στο παρελθόν. Εφόσον κάποια έχει εντοπισθεί να φοροδιαφεύγει στο παρελθόν, ο φάκελός της θα παρακρατείται για περαιτέρω έλεγχο, προκειμένου να διαπιστωθεί αν το αιτούμενο προς επιστροφή ποσό ανταποκρίνεται σε πραγματικές συναλλαγές ή όχι. Οσες είναι φορολογικά ενήμερες και δεν έχουν απασχολήσει τις ελεγκτικές Αρχές, θα έχουν προτεραιότητα στην επιστροφή. 

Αντίθετα, πέραν της καθυστέρησης έως και παγώματος της επιστροφής, όσες επιχειρήσεις συλληφθούν να παραβατούν θα συμπεριληφθούν σε νέα ειδική λίστα. 

4. Ενδεχόμενες οφειλές του δικαιούχου προς το Δημόσιο. Εφόσον διαπιστωθούν βεβαιωμένες οφειλές του δικαιούχου προς τις φορολογικές Αρχές η εφορία θα προχωρεί αυτομάτως σε συμψηφισμό χωρίς μάλιστα να απαιτείται υποβολή αίτησης. Στο ίδιο πνεύμα κινείται και η πρόθεση του Δημοσίου να προβεί σε συμψηφισμό δικών του οφειλών με οφειλές που διατηρούν φορολογούμενοι τόσο προς την εφορία όσο και σε άλλους φορείς του Δημοσίου. 

Ασφυξία στην αγοράΕκρηκτική είναι η κατάσταση στην αγορά, καθώς την ώρα που οι φορολογικές υποχρεώσεις αυξάνονται συνεχώς, οι επιχειρήσεις στενάζουν από την έλλειψη ρευστότητας με το κράτος να συνεχίζει απτόητο τη σιωπηρή στάση πληρωμών προς τρίτους, εκτινάσσοντας τις ληξιπρόθεσμές οφειλές του στο ιλιγγιώδες ποσό των 6,673 δισ. ευρώ στο δεκάμηνο του έτους (έναντι 6,482 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο). 

Πολιτική, που επιτείνει τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά, ενώ βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τις επιταγές της τρόικας που ζητεί οι οφειλές προς τρίτους να μηδενιστούν. 

Τη μερίδα του λέοντος, σύμφωνα με τα μηνιαία ταμειακά στοιχεία των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της γενικής κυβέρνησης, που δεν έχουν εξοφληθεί μετά την παρέλευση 90 ημερών, μετά την ημερομηνία οφειλής, κατέχουν οι οφειλές των ταμείων που ανέρχονται στο ένα τρίτο σχεδόν του συνολικού χρέους (2,8 δισ. ευρώ). Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των υπουργείων ανέρχονται στα 926 εκατ. ευρώ, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα 910 εκατ. ευρώ, των νοσοκομείων στα 1,778 δισ. ευρώ, εκ των οποίων ρυθμίστηκαν τα 113 εκατ. ευρώ. 

Οφειλές, εξάλλου, ύψους 236 εκατ. ευρώ αναλογούν σε «λοιπά νομικά πρόσωπα». Τα υπουργεία, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο δεκάμηνο του έτους είχαν συνολικά ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους 926 εκατ. ευρώ. Τις μεγαλύτερες οφειλές παρουσιάζει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας με 271 εκατ. ευρώ και Υποδομών και Μεταφορών με 252 εκατ. ευρώ.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός της βελτίωσης της ανταπόκρισης των φορέων στην αποστολή των στοιχείων, αφού από τους συνολικά 894 φορείς ανταποκρίθηκαν και απέστειλαν στοιχεία οι 824. Οι ανυπάκουοι απειλούνται με στέρηση της επιχορήγησης εφόσον συνεχίσουν να μην ενημερώνουν για τα ταμειακά τους στοιχεία. 

Σε ό,τι αφορά το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αυτό διαμορφώνεται στα 24,3 δισ. ευρώ αυξημένο περίπου κατά 1 δισ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο του εννεαμήνου.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: