Πόσο μειώνονται τα τεκμήρια και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης των αυτοκινήτων -Αναλυτικά παραδείγματα
Το προσχέδιο του κρατικού Προϋπολογισμού για το 2026 μειώνει τις φορολογικές επιβαρύνσεις για περίπου 477.000 φορολογούμενους.
Στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για συζήτηση κατατέθηκε από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού του έτους 2026.
Το προσχέδιο κατατέθηκε εν μέσω σημαντικής διεθνούς αβεβαιότητας, τόσο σε γεωπολιτικό όσο και σε δημοσιοοικονομικό επίπεδο ωστόσο παρά την ανωτέρω αυξημένη αβεβαιότητα στο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον, η ελληνική οικονομία προβλέπεται να συνεχίσει για έκτο συναπτό έτος να καταγράφει σημαντικά υψηλότερο ρυθμό πραγματικής ανάπτυξης σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να ανέλθει σε 2,2% το 2025 και 2,4% το 2026.
Σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης διαδραματίζουν τόσο η φορολογική μεταρρύθμιση όσο και οι λοιπές παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και την μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης για τα αυτοκίνητα, τα σκάφη, τις κατοικίες και άλλα περιουσιακά στοιχεία με απαλλαγή των εξαρτώμενων τέκνων από την ελάχιστη δαπάνη διαβίωσης.
Οι μεταρρυθμίσεις που θεσπίζονται σχετικά με τα τεκμήρια διαβίωσης έχουν στόχο τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για περίπου 477.000 φορολογούμενους, ετήσιου κόστους 40 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, οι εν λόγω μεταρρυθμίσεις συνίστανται υπολογισμός της τεκμαρτής δαπάνης για τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν μετά την 01.11.2010 με βάση εφεξής τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (κατ’ αναλογία με τα τέλη κυκλοφορίας) και όχι με βάση τα κυβικά εκατοστά. Η εν λόγω παρέμβαση ευνοεί την αγορά νεότερων οχημάτων, κάτω της δεκαετίας, με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, μείωση της τεκμαρτής δαπάνης για τα νεότερα σκάφη στα χαμηλότερα επίπεδα, όπως ισχύει για τα παλαιότερα σκάφη, μείωση των συντελεστών που προσδιορίζουν τις αντικειμενικές δαπάνες για κατοικίες, η οποία κυμαίνεται από 30% έως 35% και εξαίρεση από την ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη των εξαρτώμενων τέκνων που έχουν ίδιο εισόδημα.
Ειδικά για την αγορά αυτοκινήτων η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης που μειώνει δραστικά και τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης θα δώσει μια ώθηση στα αυτοκίνητα με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω τα οποία αυτή τη στιγμή πωλούνται σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές ως μεταχειρισμένα εξαιτίας των φορολογικών επιβαρύνσεων που έχουν οι ιδιοκτήτες τους. Επίσης η μείωση της φορολογίας στα δίλιτρα αυτοκίνητα θα αυξήσει και τα κρατικά έσοδα, καθώς θα ταξινομούνται περισσότερα μοντέλα με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ. αυξάνοντας τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης, αλλά και τον ΦΠΑ αφού όλα αυτά τα μοντέλα έχουν υψηλότερες Αξίες Λιανικής προ Φόρων.

Τα τεκμήρια στα αυτοκίνητα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας έως 31/10/2010
Σήμερα τα αυτοκίνητα υπόκεινται σε αντικειμενικές δαπάνες βάση των κυβικών εκατοστών αποκλειστικά. Επίσης υπάρχει μείωση του ποσού ανάλογα με την παλαιότητα 30% για αυτοκίνητα 5-10 ετών και 50% για αυτοκίνητα άνω των 10 ετών. Ωστόσο το κόστος συντήρησης δεν είναι υψηλότερο για τα νεότερα αυτοκίνητα έναντι των παλαιότερων, ενώ η παρούσα κατάσταση λειτουργεί αποτρεπτικά για την αγορά νεότερου αυτοκινήτου κάτω της δεκαετίας.
Κλίμακα για αυτοκίνητα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας έως 31/10/2010
Κυβικά εκατοστά | Οριακός συντελεστής (ανά 100 κυβικά) για νέα αυτοκίνητα – Σε ευρώ | Οριακός συντελεστής (ανά 100 κυβικά) για αυτοκίνητα άνω των δέκα ετών – Σε ευρώ |
Έως 1200 | 4000 | 2000 |
2000 | 600 | 300 |
3000 | 900 | 450 |
>3000 | 1200 | 600 |

Νέα κλίμακα για οχήματα που έχουν ταξινομηθεί από 1/11/2010 βάση Co2:
Co2 | Οριακός συντελεστής (ανά γραμμάριο εκπομπών Co2) – Σε ευρώ |
1-122 | 20 |
123-139 | 30 |
140-166 | 45 |
>166 | 60 |
Ηλεκτρικά οχήματα:
Αντικειμενικές δαπάνες σήμερα | Αντικειμενικές δαπάνες νέες | |
Οχήματα μηδενικών ρύπων με λιανική τιμή προ φόρων έως 50.000 | 0 | 0 |
Οχήματα μηδενικών ρύπων με λιανική τιμή προ φόρων άνω των 50.000 | 4000 | 2000 |




Για ποιους μειώνεται ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης;
Ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης, οπότε οι κάτοχοι αυτοκινήτων με κινητήρες άνω των 1.929 κ. εκ. και ηλικία κάτω των 10 ετών θα είναι σημαντικά ευνοημένοι καθώς αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης.
Πιο συγκεκριμένα για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά εκατοστά ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης).
Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.

Από την επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας. Η παλαιότητα των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων μετρά από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του οχήματος και όχι από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
Για παράδειγμα ο κάτοχος ενός δίλιτρου αυτοκινήτου με 1η Άδεια Κυκλοφορίας το 2023 και 143 γρ. C02/χλμ. για Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης θα πληρώσει 132,25 ευρώ αντί για 440 ευρώ όχι για την επόμενη 5ετία αλλά 10ετία. Δηλαδή ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης μειώνεται σχεδόν 70%!
Αντίστοιχα σε ένα αυτοκίνητο με 1η Άδεια Κυκλοφορίας το 2023 και με κινητήρα 3 λίτρων ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης σήμερα είναι 2.314 ευρώ, ενώ με το νέο τρόπο υπολογισμού των τεκμηρίων διαβίωσης με βάση τα 144 γρ. CO2/χλμ. το αντίστοιχο ποσό για Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης μειώνεται στα 349,7 ευρώ. Δηλαδή ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης μειώνεται κατά 85%!
Ο λόγος εστιάζεται στο γεγονός ότι στα τεκμήρια διαβίωσης των οχημάτων με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1/1/2010 δεν υπάρχει η έκπτωση 30% και 50% για ηλικίες από 5 ή 10 έτη αντίστοιχα!
Επομένως ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης θα επιβληθεί στα ΙΧ με κινητήρες πάνω από 1.929 κ. εκ. με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1/11/2016 θα είναι ο ίδιος για την επόμενη 10ετία!

carandmotor.gr
To ergoxalkidikis.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, καθώς αυτές εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη, σχολιαστή ή αρθρογράφο.